torsdag 3. desember 2009

Hvordan strupe trafikken i oslo best mulig??

For noen uker siden ble det endringer i oslotunnelen. Varighet 6 mnd. Lenge har det vært arbeide på ringveien rundt økern, og bilene står halve dagen der.
Nye pene kantsten og rundkjøring på Carl Berner kommer sent og pent, og når "anlegget er ferdig" om noen år så har det ikke gitt en gevinst til bedre flyt for bilene..

Alle gode tiltak for å sikre at folk som kjører bil i Oslo har en fin dag i bilkø! Og slipper ut 3 ganger så mye Co2 på distansen som skal tilbakelegges. (Og blir dermed hengt ut som miljøsvin senere)

Vi som skal øst/vest eller motsatt har dermed egentlig få kjørealternativer alternativer; over frogner, ned langs slottet, og bort StOlavsgate - pilestredet og ned i Vaterlandstunnelen. Denne ruten har i alle år vært rimelig ok, lite "full stopp og kaos"

Samme dag som oslofjordtunnellen ble snerpet inn så gjør veisjefen det kunststykket å lage BUSSFIL av den ene kjørefilen fra Nasjonalgalleriet og til pilestredet!
(gjort i 2 etapper for sikkerhet skyld - da første 100 meter ikke strupet trafikken godt nok) Det er nå hver dag mange hundre meter stillestående kaos fra Nasjonalteatret til Werglandsveien til St.Olavsgate. Men er det busser som kommer i det nye feltet? Har ikke sett noen, og tror heller ikke på at det går mange bussruter der heller! Så her har veisjefen rett sog slett med viten og vilje strupet et av de siste mulige ruter gjennom byen. TAKK!! - men hvor i all verden er byråden for samferdsel! Sitter fast i smestadkrysset og kommer ikke til sentrum

På toppen av alt vet alle bilister i oslo at det burde være lyskryss for gående i Pilestredet ved gamle helsedirektoratet. Nå er det opphøyning i gangfelt- og folk kommer med 10-20 meter mellomrom og bilene må bråstoppe- med de rykk det gir bakover i køen...

Vi forstår alle at bilister ikke er velkommne i Oslo, hverken når man kjører eller parkerer. Hvorfor skal Oslo på død og liv inn på trafikk-kaoslisten sammen med byer som Dehli, Tokyo, Kairo, Konstantinopel etc. Med så få mennesker burde vil vel kunne lage minimum av flyt - selv om det krever noen flere meter med 2 felt i hver retning.... Look to Copenhagen!

Burde de ansvarlige personer som lager slike blokkader stå frem med navn og bilde og forsvare / forklare slike sperringer? Jeg synes de skylder oss det. Til sommeren kjøper jeg en Vespa.... det er vel det Oslo vei og trafikksjefen vil ha oss til å kjøre...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar