fredag 18. mars 2011

Ern`te då`lig ta særpingan !!

Så er fotballen igang og frem til november vil vi bli overlesset med guttas toppseriespill, satt igang samme dag som sneen laver ned i oslogryta og lenge før skiidretten er ferdig med sin korte sesong..... Jeg håper det er noen som snart tar diskusjonen om mengde av antall timer/dager er avgtjørende for kvaliteten på denne delen av idretten. Selv om fotball ikke er en "livs-idrett" så er det jo ikke nødvendig å presse inn dobbelt dose før de ender som invalide 25 åringer..


Men Særp er tilbake i ramp-lyset , og vi som husker trafikkaoset hjem fra hytta når lokaldramaet mellom Sarp og Fredrikstad ble spilt på søndag ettermiddag på slutten av 60 talllet, er bare glad for at det er kommet ny bro over Sannesund siden den gang..
Særpingan er underdogs i årets serie, men starter med kjempebrakseier 3-0 over selveste Solskjærs&Røkkesfinansiert  Molde og får herved min støtte gjennom hele sin (eneste) sesong.... og jeg jubler hvis de klarer det de har en mulighet til; Overleve i toppserien og sikre at det er "de store gutta" fra plankebyen som rykker ned....
Refleksjon om at det aldri over tid har vært plass til 2 lag fra samme "lokalområde" er en gylden sannhet. Viking/Bryne, HamKam/Kongsvinger, Brann/Fyllingen, Rosenborg/Strindheim..... så jeg er helt sikker på at det er et av lagene i gruppen "Molde/Ålesund og Sarp/Fredrikstad som skal ned i skammens Adecco-liga og bli vikarer for fotballskopusserbransjen.....uten tarifflønn. Sånn er statestikken - og tilfeldige oppturer kluderer ikke med statestikk over tid!!

Egentlig liker jeg kun damefotball - og jeg mener at spennende kamper og drama i toppserien for kvinner forsvinner altfor lett i medias ensidige fokus på gutta. Jeg synes jentene viser mye mere ekte idrettsglede og sunne holdninger til det de gjør, og synes vi skal være stolt og glad for at de fleste må studere og gjøre noe kvalitetsfremmende med sine unge liv ved siden av sin idrett.
Sånn sett blir det mere balanse og kompetanse inn i mer komplette liv enn det vi kanskje ser hos gutta med bil&fotball brent inn i pannen. Og hvor karriere etter pensjoniststart er en eller annen fotballjobb i modelklubb, eller i en annen som er dum nok til å betale lønninger som norske idrettsklubber aldri skulle ha trodd var mulig.... (ref ymse konkurser og årsregnskaper de sisteårene)

Men det jeg gruer meg mest til, er at 4 dager i uken så dominerer herrefotballen alle "sendeflater", og de siste 3 dagene er det repitisjoner eller utlandsligaer i tillegg... Ifjor startet første tippekamp på lørdag kveld, 2 på søndag, for en på mandag. Hvis fortballfolket iår starter med 1 på fredag, 2 på lørdag (ettermiddag+kveld), 2 til på søndag for å ha siste TVkamp på mandag kveld med oppsummeringskavalkade etterpå, så skal vi ha takk. 

Det blir ikke mange minutter til hverken toppserien for kvinner eller alle andre idretter i norge heller ved atr herrefotballen har fått lov til å dominere alle sendeflater i 4 døgn....
Kunne ikke all fotball bli kjørt kun på betal-TV, utenom nyhetsinnslag på sportrevyen? Eller alle kamper på søndager som i forrige årtusen, så hadde det vært topp spenning i 2 timer hver uke? 

Jeg vurdere faktisk å reise til særp for å se min første toppserie-fotballkamp for herrer noensinne i år... litt patriot sitter vel igjen som født i "forbifarten" på sykehuset i byen med fossen.
Men det må bli i kampen med Fredrikstad, og kanskje begge lagene er på vei ned til Adeccoligaen så jeg kan frembringe mitt ønske om å etablere SARPSTAD eller FREDRIKSBORG som en by- og et lag. For over tid er det ikke plass til mere en en by og et fotballag der nere-på østfold-vingane! Og for å merge fotballagene er det helt åpenbart at det er lettere å slå sammen byene først....--))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar