torsdag 25. mars 2010

Personvern , kikker-mentalitet og beskyttelse !

I ulike anledninger og omfang kommer det opp diskusjon om personlig informasjon, og lekkasje, innsyn og misbruk. Om det er skattelister, sykehusjournaler eller datalagrings-direktivet som bringer all verdens vrede, frustrasjon eller likegyldighet...

Hva hadde egentlig skjedd hvis;
- Alle som søker på deg i skattelisten, blir identifisert og du får an mail/sms som sier; OleOlsen søkte på din skattefil.......
- Du hadde kontroll på din helsejournal, og du fikk en mail/sms som sier; Forsikringsselskap xxx har forsøkt å få tilgang på din helsejournal (som ligger i din Digitale Bankboks på den offentlige DinSide.....
- OleOlsen har vært inne på din facebokprofil og lastet ned din personlige profil

Hadde problemstillingen forsvunnet som dugg for solen??

Gossip, sladder og sniktitting er ikke nytt, og har eksistert i den analoge verden i alle år. Nabokjerringa som alltid hang over gjerdet og registrerte når mannfolka kom fulle hjem etter lønningsdag....

I den digitale verden så ville alle sladrekjerringer vært stanset effektivt, i tilfelle man hadde hatt transparancy og identifiserting av hvem som sniker hvor... og gitt den informasjonen til den det gjelder!
Og i tilfelle det er min fastlege som hadde lastet ned min helsejournal så ville jeg jo ikke hatt innvendinger så lenge jeg VET... det er det jeg IKKE VET, og hvor jeg er usikker på om "hele verden" har en ekstranøkkeltil min bankboks som egentlig bekymrer meg mest iforhold til min personlige integritet og personvern....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar