søndag 24. oktober 2010

Riksrevisjonen mer forsinket enn NSB?

Jeg har med interesse skumlest riksrevisjonens rapport fra 2009 idag. Her er kilder til mange gode kommentarer på hvordan de ulike forvaltningsinstitusjonene (les byråkratiet)  fungerer - eller ikke..
Det er en sann fryd å lese om målbilder, tiltak, prosesskontroll og hvordan komplekse IKTløsninger fra forrige årtusen alltid har skylden for sendrektighet- feil - eller alt som er ute av kontroll...
Dette er ordniær BI (Business Intellegence) eller KPI (KeyPerformanceIndex) - i bunn og grunn.

Hovedproblemet er altså at det kommer en rapport 10 måneder etter periodeavslutningen...og det er kanskje der essensen med dagens offentlige tjenester til folket ligger! Kanskje den løpende rapporteringen og oppfølgingen overfor riksrevisjonen skulle ha blitt lagt ut som offentlig innsyns-informasjon?? Verktøyene er der - og viktigheten av at vi innbyggere faktisk har innsyn i forvaltningen blir stadig større! Det er ikke bagateller eller små svakheter riksrevisjonen har funnet ved sine små stenløft...

Respositivitet og oppnåelsesgrad er og må være styrende KPI.
Det betyr at hvis definerte oppgaver ikke blir utført, eller ikke er på track så kan aksjon iverksettes umiddelbart.

Og vi har jo fortløpende fått statsråder og statssekretærers kommentarer på "at alle kritikkverdige forhold er forbedret og tatt aksjoner på under året"
Som om ledere ikke straks tar aksjon hvis revisoren din sier hvor du snyter på skatten.... Jeg lurer bare på hva som er feid under teppet underveis....

Både fornyings- og arbeidsdepartementet får mest pepper. Statsråd Bjurstrøm skal ha honnør for at hun tør å si ifra at politiske vedtak om sykelønnsordning ikke kan gjennomføres fordi IKT-løsningene innenfor NAV-regimet ikke kan håndtere disse "gode intensjonene" Gufs fra fortiden" hvor dataguruene i hvit frakk skulle bestemme prioriteringer i organisasjonen... Men har du fått stokkmaur i kjelleren har du problemer -  selv om stortingspolitikerne i opposisjon med rette ryster på hodet!

Utfordringen er vel at det offentlige har vært så dårlig til avtaleforhandlinger og kravspeks i alle år, at IT-leverandørene har oversolgt "skreddersøm" - som etter litt tid (og kostnadssprekker) blir sære små IT-løsninger i den store komplekse maskinen... Vedlikeholdskostnader er jo "annet budsjett" og fleksibilitet er som en morken vifterem....
Og listen over nødvendige applikasjoner for det offentlige tjeneste-utbudet blir snart 4eller5 siffret - kanskje Norge skal kjøpe "standard-løsninger" fra utlandet - og mindre skreddersøm fra norske håndverkere.. Historier som -e-resept, bil-registeret og helse-IT viser skremmende hostorikk over udugelighet fra oppdragsgivers side!
Men Alt-inn er jo bra- og IT-sjefen fikk årets IKT-pris som beste CIO av IDG forleden. Det er godt at digital input fra folk og næring sikrer effektivitet og redusert kostnad for det offentlige (men får brukerne lavere kost eller gleden av offentliges besparelser av den grunn?) Men et stort paradoks er at den digitale postmottaket i det offentlige idag er flere uker - mot et par dager i den analoge verden for 10-20 år siden...Her kunne det blinket rødt lys i Korsmoe`s online KPI-dashboard lenge...

Men når riksrevisjonen peker på så store hull i selve pengebingen Norge - år etter år - og det fortsatt ikke blir tettet igjen eller får konsekvenser for hvordan IKT i offentlige blir organisert, så er det ganske skremmende! Når penger renner ut pleier jo tiltak å komme raskt.. Kanksje litt senere hvis det er moral, kvalitet eller rettigheter som renner ut av båten....
Glemmer jeg et komma i min selvangivelse, blir det straff og gapestokk umiddelbart!

La derfor  riksrevisjonens KPIer for alle departementer  legges åpent ut i den digitale verden - så vi kan følge fortløpende med på fremdriften av forbedringsarbeidet... ikke 10 måneder etterpå i en 300siders rapport som er laget i de mørke bakrom!! Grønn-gul-rødt lys er bra nok for meg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar