søndag 10. april 2011

Er det plass til Norsk damefotball i Mediaruten?

Det meste går i bølger her i verden, og jeg har holdt foredrag om alt som går opp- kommer ned - med rimelig stor sikkerhet.. Overført til fotballen så er det 2 dimensjoner som man skal se på;

a. Andelen fotball vs totale all idrett. Pr individ, pr klubb, pr sendeflate i media.
b. Idrett og fysisk aktivitet sin "andel" av livets tid

Fysisk aktivitet i form av sport/idrett for de fleste nordmenn øker, på bekostning av å "sitte stille og glane" (positivt) eller arbeidstimer (kanskje positivt). Kritiske røster sier at vi er på vei til et "overorganisert" idrettsliv, hvis timeslots på knapphetsreuursser (baner, arenaer, haller) er i fokus, og hvor ungdommen ikke tar oppvarmingen med å løpe til trening lenger... Men at andelen %aktive er oppadgående er positivt!

At andelen til fotball av totale idrett øker, eller andelen kvinnefotball av totale fotball synker er derimot ikke bra!
Fotball er den største av alle idretter, og bidrar til glade rike leger med knær og ankler som spesialitet. Fotball er dog ingen "livsidrett" hvor man som aktiv kan finne glede over 40-50-70 år på ulike nivåer.
Få klarer å spille fotball mere enn 15-20 år (hvis man starter som barnespiller...) Deretter så tror media at man skal kompenseres for sin egen manglende høyrefot ved å sitte og glo på TV kanaler 24t/7d/365!!!

Denne utviklingen ikke bare ødelegger for andre idrettsgrener, eller for damefotball som er radert ut på mediasiden snart, men den kommer også til å ødelegge for herrefotballen på sikt! Vi er ikke et land av passive fotballholikere - og det å sende norsk fotball i 9 måneder- nesten hver dag i uken på TV kommer ikke til å fortsette i det uendelige.

En "toppserierunde" som tidligere var 3 intense timer søndag kveld, legger beslag på TV-sendeflaten i 2011 som flg;
Fredag; Fredagskampen kveldstid
Lørdag; ettermiddag og kveldskamp + oppsummering
Søndag; ettermiddag og kveldskamp + oppsummmeringer
Mandag; Kveldskamp og analyse av tabellen
Tirsdag; I bakræven - analyse og spekulasjoner, rundens mål, rundens tabbe, SMS-innringningskonkkurranser og tilslutt oppsummering adecco-ligaen + kanskje toppserien for kvinner.
Onsdag; Speklulasjon om neste runde, oppsummering alle europeiske B-ligaer og kamper rundt forbi
Torsdag; sportsprofilen, trenerprofilen og spekulasjoner om neste runde som starter i morgen

Innimellom er det timesprogrammer før kampene og oppsummeringsprogrammer etterpå. Og reprisesendinger etter midnatt og i andre kanaler.. Sportsrevyen  i alle kanaler sender samme oppsummering i 80% av sine sendeflater, godt hjulpet med 4 divisjon nederlandsdrama som de får billig fra EBU.
(Og hvis sportsrevyen er berammet til 20 minutter, sjekk antall minutter som er redaksjonelltt fjatt- og hvor mye som er reklameflate....)

Bare på våre 4 norske kanaler, NRK, TV2, TV3,TVNorge så regner jeg ut at det sendes fotball spill, kommentarprogrammer godt over 100 timer i "hovedsesongen" mars til november. Godt det er tid for juleferie på La Manga hvor reporterne kan sende en snutt hjem til redaksjonen avogtil..

Og avisene følger opp, og er bedre oppdatert på Liga C i Italia enn av Norsk kvinne-toppserien. For selv i de største avisene ser vi at tabeller og bakgrunnsdata ikke er oppdatert siden sesongen 2009.

Vinnerne er vel endel arenareklame-aktører som får eksponering av logoer til rimelig penge- men i klubbene ¨selv på toppnivå seringen noe særlig til disse inntektsstrømmene. I realiteten klarer vel TV-selskapene å suge ut de sponsor/reklameresurssene til fulle, og de som "produserer" underholdningen (spillere, klubber, lag) får en peanøtt eller 2 av verdiskapningen!

Jeg sitter med en flau følelse at selv om fotballjentene våre klarer gode resultater i VM i tyskland til sommeren, så er det til tross for oppmerksomhet i den hjemmlige mediaverden - ikke på grunn av den.
Alle andre sommer-idretter får pent vente at "herrefotballbølgen" går ned- og da vil det være fysisk plass i TV-kanalene til dem. Om de betaler selv...

Seiling begynner å finne sin suverene plass i internettruta- med trackløsninger og internasjonale topp-producere som får frem spenningen både i havseilas og på korte regattaserier. Samme ser vi på de andre "marginal-idrettene" - At dette er programmer som går utenom broadcasting-flaten og direkte til publikum, får vi håpe skaper god underholdning for den idrettsglade målgruppen.

Denne mediakanalen kommer til å styrke mange  idretters eksponeringer også i årene som kommer!
Så får "de store" tro at alt dreier seg om herrefotball fortsatt- for det gjør det neppe over tid - alle bølger kommer ned nemlig- for det er naturens lov!! --))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar