onsdag 13. juli 2011

Nomme`s drikkeglede !

I beste agurk-tradisjon klarer Øl-direktør Petter Nomme og erte på seg helse-apostlene som forsøker å stanse drikkeglede.no, en maltfremmende webside som næringen har lagt mye krefter og entusiasme i. Og PN svetter godt når han forsvarer sin bransje....

Det mest forbausende med saken er at Petter Nomme kommer dårlig ut i mediaruten, og at avholdsfolket klarer å få inn sine argumenter. Selv når tungvekter Bernander (og snart hele NHO) må vise tyngde og stille opp på brygga i Kr.sand for å plassere dette tåpelige utspillet fra helsedirektoratet, så kommer de "anonyme anti-alkohol-politikerne" rimelig godt fra diskusjonen.

Det lovgiverne på stortinget faktisk bør ta stilling til, er om grensegangen på aktiv og passiv reklamepåvirkning burde være definert bedre, og kanskje den 35 år gamle alkoholreklameloven dermed er klar for revidering.
Altså, hvis folk oppsøker reklame og informasjon på egen hånd, så kan ikke det stanses (mulig ut fra alder- og ordinær varslingskrav slik de værste pornosider har). Ikke sålenge det er lov å kjøpe utenlandske magasiner i Norge, eller gå inn på internasjonale web-sider.
Men hvis reklame for "alt som er fy", alkohol, tobakk, spill blir plassert på "åpne annonseflater"på tvers av alle digitale og analoge medier, så  burde det ved lovgivning være stanset enkelt ved at det er konsekvenser for annonsør eller medie-eier.

Når helsedirektoratet forsøker å stanse en norsk webside om øl, som neppe er verre enn alle web-sidene (.no eller.com) om vin eller drinker som også er tilgjengelig et tastetrykk unna, blir dette en håpløs kamp fra avholdsfolket. Denne kampen diskriminerer norsk næring vs utenlandske alternativer- sånn er det...

Hadde bransjen kalt siden ølfakta.no, eller norskøl.eu så hadde neppe noen reagert.... men bare den yfyselige tanke om at folk kan ha det gøy og gledelig etter å ha tatt et glass øl i sommersolen, er en åpenbar grøss for mørkemenn og deres efterkommere...

Jeg synes de heller bør titte litt ekstra på når alt rundt Pils og hummle kom inn som skjult tema/agenda og product placement på Petter Nomme sin gamle arbeidsgivers NRK-programmer - og mener at rett etter hans ansettelse i bryggeribransjen så dukket det plutselig opp mye blabla om øl opp i TVruten til Hilde Hummelvolds programmer..... 
(Drammenske Aas bryggeri har sin evangelist i Manshow-frelseren. i TV2- så balansen mellom de store kanaler eksisterere...)


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar