tirsdag 20. desember 2011

neppe siste prump fra saab`en

Idag begjærte SAAB i trollhættan seg konkurs. Trist for alle innvolverte og trist for den "sære lille kretsen" som fortsatt sverger til svenskenes svar på citroen - bilen med litt særegenheter og akk så lite man fikk for pengene. Firmaflåtenes dyreste alternativ gjennom flere tiår....

Så når arkitektenes og kultursnobbene med SAAB bilnøkler gråter over at den nye bilen halverte seg i verdi over natten, kan samlerne av de gamle bilene kanskje glede seg over verdiøkning.

For et par år siden diskuterte jeg industrisamarbeid og innovasjon med miljøet i østfold/Halden, og spurte om de hadde dialog og samarbeidsprosjekter med det store fagmiljøet rett over grensen. Nope... Typisk norsk å  tro man er best i sin egenandedam,selv om det var mangel på kompetansefolk på norskesiden da....

Kanskje det fortsatt er tid for å etablere noen form for samarbeid og se om det er resursser der som kan hjelpe de få norske industri-initiativer som er igjen etter solcelle, elbil og småbåtindustri er bortprioriert .
For Think/El-bil miljøet som hadde vært innertier for et par år siden, er "toget" nok gått, men kanskje andre innovasjoner kan finne produksjonsplass i triangelen Sarp/Halden-Uddevalla-Trollhettan før alle resursspersoner derfra begynner å pendle til tjenesteydende næringer i Norge ?

Hva hvis forsikringsselskapene fraktet alle kollisjonsbiler fra østlandet og til Trollhettan for å bli reparert der? Kostnad for å reparere en bulket standardbil er under 1/4 av det grådige norske verksteder skal ha.(det er faktisk tilfelle)  Mens verkstedene med "avtale"  kliner til på sine kostnader, så svelger jo forikringsselskapene det lett- fordi de bare sender regningen videre til forsikringstagerne som får skyhøye fremtidige premier......

Saab EV-1 - 1 (© Saab PR)
Den er jo pen og søt da... og prumper som en totakter skal gjøre! Teknologisk langt foran 2CV fra samme tid

Eller denne med batteri og el-motor + karbonchassi?
Saab EV-1 - 1 (© Saab PR)

Men når SAAB (uttales SABB...)  yppet seg mot MB/BMW/Audi med en 15 år gammel 9-5-tonn-tung løsning, blandet opp med litt US stylet GM-juggel, var nok en spiker i kisten.
Tror Bård Eiker er glad han hoppet av. men hvorfor fikk ikke kineserne kjøpt ut mere av patenter eller maler før døren ble lukket?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar