fredag 22. februar 2013

Digipost `s digitale musefelle ...


Jeg trodde Digipost var gjennombrudd som digital postkasse inn mot offentlige og ymse private leverandører - men det er jo en ren musefelle - som det bare er å si opp så fort som mulig...
Hafslund bekrefter at de uten videre bare sender via digipost, og digipost bekrefter at dette er mer å se på som fysisk postkassealternativ.... (se mail fra posten og hafslund nedenfor)

Plutselig en dag fikk jeg purringer fra min strømleverandør- de har begynt å sende automatisk fakturaene sine via digipost UTEN at jeg har bedt om det - bare fordi de har signert opp en avtale med posten.... er det lov å endre faktureringsprosess med forbruker uten å få godkjennelse i forkant? Neppe..?

Jeg trodde jeg kunne videresende mailer fra digipost til min ordinære... eller ihvertfall laste ned på min harddisk vedlegg som kom dit.  Faktiosk så trenger man et "arkiv" for alle mailadresser som man bruker..... ellers så blir man loggrende inn og ut av servere og skydotter hele dagen.. V
eldig vannskelig om ikke umulig ifølge posten... Men med passord som ikke er et av de "faste" så blir det virkelig tidstyvaktig og irriterende å måtte skifte/be om nytt passord hver gang....

Innlogging krever dessuten passord med store/små bokstaved og tall - og jeg er sikker på at jeg må skifte passord med en måned eller to mellomrom også..... Å jobbe med digipost "oppe" er umulig, bruker du ikke mailboksen der, stenges den av på 10 minutter.... i realiteten innlogging hver gang du skal inn å lese noe på "kjøkkenbenken" eller i arkivet eller hva de godt betalte grensesnittkonsulentene har funnet på....



Se hva Hafslund skriver i mail idag;

Hei, og takk for din henvendelse.

Digipost er Posten sin tjeneste og det er ikke Hafslund som styrer dette. Når du har registrert deg med Digipost vil utsendelser fra alle leverandører som støtter denne løsningen automatisk gå digitalt. Du er derfor nødt til å si opp din Digipostavtale hos Posten, eventuelt kan dette overstyres med en eFaktura-avtale hos Hafslund og du vil da få fakturaen direkte i nettbanken. Nedenfor følger informasjon om våre betalingsløsninger:

Som kunde av Hafslund har du mulighet til å velge mellom en rekke betalingsløsninger. Kunder i Hafslund Netts nettområde kan få følgende avtaler:
Avtalegiro: Avtalegiro er en avtale mellom deg som kunde og din bank der fakturaen blir trukket fra din konto på forfallsdato. For å opprette avtalegiro, behøver du ditt KID-nummer. Dette nummeret får du ved å henvende deg til vårt kundesenter. Hafslund kan sende deg en blankett for opprettelse av avtalegiro, men det raskeste er om du tar direkte kontakt med banken din selv.
eFaktura: eFaktura innebærer at i stedet for regning på papir, kommer regningen elektronisk til din nettbank. Du vil motta en fullstendig faktura i nettbanken din. Du har mulighet til å få e-postvarsling fra Hafslund når fakturaen er produsert og ligger klar til betaling. Denne ordningen bestiller du selv i din nettbank. I de fleste nettbanker vil du automatisk få tilbud om eFaktura fra Hafslund når du legger inn en faktura fra Hafslund til betaling. eFaktura kan kombineres med både månedsregning og avtalegiro om du ønsker det.

Jeg vil ha ulike fakturaer som vedlegg til mail til min ordinære mailadresse. samtidig som den legges inn med KID nummeret i nettbanken slik at jeg enkelt kan gå inn der og bare godkjenne det....
Med digipost (uten muligheter for videresending av mail) så blri jo bare ekstra mye arbeid dyttet over på brukeren..... Og nåp har jeg forsøkt å logge på med så mange passord at jeg sikkert har fått karantene til over helgen...

Svar fra Digipost på videresendelse er her:
Hei.

Takk for din henvendelse den 13.02.2013.


Gjennom Digipost får brukerne tilgang til en egen digital postkasse, tilsvarende dagens fysiske postkasse, som kan benyttes til sikker kommunikasjon mellom privatpersoner og private og offentlige virksomheter. Fordi Digipost gjør det mulig å sende digital post basert på gateadresser, er det svært enkelt å finne frem til riktige mottakere. DigiPost er ikke en erstatning for mail men for fysisk post. I Digipost får du tilsendt post etter gateadressen din og ikke til en mail-adresse.

Er det noe du ønsker å videresende på mail så kan du gjøre det ved å lagre det på maskinen din å sende det som vedlegg fra mailen din.

Med hilsen
Posten Norge AS






 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar