onsdag 23. mars 2011

AltInn ; dobbelt inn og lite ut !

Når du skal etablere et aksjeselskap, er det masse penger (kostnader) å spare hvis du registrerer alt "digitalt" rett inn i den høytpremierte offentlige portalen AltInn. Som sagt så gjort, men etter 3-4 uker så kan man jo reflektere..

Stiftelsesdokumenter skal signeres av styremedlemmer "analogt" på papir. Hvorfor i all verden skal de også signere ut digitalt i tillegg etterpå?
Revisorbekreftelse og åpningsbalanse skal også signeres på papiret. Men når dette er scannet inn, og vedlagt (OBS; ikke for store filer...) så må revisor i tillegg også gå inn i "sin AltInnpartisjon for å digitalt signere...

Og jeg som trodde at revisorplikten er på vei bort også..
Hvordan skal det går da - når man ikke har noe signert papyrus fra dem å attache? Da får du ikke "submittet" til slutt- er jeg overbevist om.

Utfordringen med rekkefølge i den analoge og digitale brønnøysundverden er at de ikke gir et "midlertidig" organisasjonsnummer. Dermed så forsinkes prosessene med bank, toll, tull, skatt og regnskapsetablering.. Digital samhandling burde kunne eliminere behov for sekvensielle oppgaver!

Og hvis det er noe som er gått feil med den digitale registreringen av de allerede signerte papyrus-dokumentene, så får du ikke noe varsel om det til din historiske e-mailadresse.
Men kanskje melding om forsinkelse gikk i snailmail-postgangen da --))
Kundemedarbeideren i Brønnøysund kunne fortelle idag at det var 70% oppe-tid i AltInn-systemet, og bekreftet også at da ville man få svar på 70% av sine spørsmål også....så det er jo flott tenkte jeg. Men jeg trenger 100% svar --)) Det minte meg litt på en medarbeider som var 50% sykemeldt og skrev i "outofoffice" meldingen at kun halvparten av de som sendte henne mail ville få svar!

Gjorde AltInn noe blueprint-test av sitt gode felles-system da dette prisbelønte portalregimet ble "lansert" Det er jo litt flaut at de ikke klarer å stressbelaste dette på forhånd da... med den prislappen?
Men jeg sparte en tusenlapp på digital registrering så det var jo en glad dag - og timebetalingen var jo sånn passe student-tariff - og vil bli brukt til "pizza&øl" bonus ! --))

MEN: Hvorfor legger man ikke inn alt i et "fellesdokument", og som samlet får et "master-stempel" hvor alle relevante etater++ henter informasjon som "sin kilde"  og her får også lagt inn digital signatur fra de som skal signere for den juridiske enheten?? Er ikke en digital signatur likeså god som en analog?
Fremskritt må jo bygge på at man erstatter en analog del med en digital... eller?
Kanskje fordi myndighetene ikke ser (eller bryr seg om) om det er noe ekstraarbeidet på brukerens side??

men snart er 3T Senior Norge A/S på plass, og det er jo det viktigste !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar