tirsdag 2. februar 2010

NRK, GrandPrix og commers; slipper vi snart lisensen?

Er det lov å stille spørsmål ved NRK sin inntektsstrøm? Jeg tror de snart har manøvrert seg inn i et hjørne hvor de ikke lenger kan forsvare en "tvungen" lisensordning fra innbyggere...

- Alle MGP delfinaler er overfokusert på SMS-stemming til 5,-. Det er jo det eneste programlederne klarer å få ut av stemmestrupen sin....
- Når sarpsborg kommune stiller hall til disposisjon, og samtidig taper over 1 mio kroner på et kveldsarrangement som 350 sarpinger har arbeidet gratis på dugnad, så lurer jeg på hvor høye smørbrød backstage som var.
- I finalen i mai på Telenor Arena så koster biletter mellom 1000 og 1600kroner. Knapt noe annet arrangement i Norge kan dra inn 10-20 mio på noen timer. Er NRK smarte så blir det vel inngangsbiletter til førpremiere, med SMS avstemminger der også....
Korr.6/2; 2xsemifinale, 2x generalprøver, 1x hovedshow, vi snakker om 50 mio + i inntekter....
-Som del av EBU, så skal andre lands lisensfinansierte kringkastere betale en del av arrangementet. Det betyr også store inntekter til NRK som arrangør. Hvor griske kan NRK bli??

Kulturminister Giske sa ifjor at MGP måtte gjennomføres under ordinære budsjetter og rammer. Og det var riktig av han.

Men at NRK snur seg fort og maksimaliserer alle mulige inntekter og spinoffer når de først har "hanket inn" arrangementet, men dette mener jeg er på kanten til selvmord.
Jeg vil ihvertfall være enda mer skeptisk i fremtiden på hvorfor jeg skal betale lisens til NRK. Jeg hverken liker GrandPrix eller ser på TV. Men kan jeg velge bort NRK-lisensen for det??

Egentlig er jeg litt skremt av at det går an av en skattefinanisert statsinstitusjon!!! Noen tjener gode penger på MGP, SMS og eventet... men hvordan fremvises dette??
Slipp NRK fri, subsider programproduksjon med allmennhensyn, og still krav om spilleplan, så vil det få frem en sunnere og ærligere medie-struktur! Folk betaler gjerne, men det burde være selvfølge å kunne velge bort også! Det er det knappest med lisensen idag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar