Vestre Aker
Multi-Trase
Traseen,
som i hovedsak er utbedring av eksisterende turveier/stier i Vestre
Aker, vil ha en bredde på 2-4
meter bred, asfalt/betongdekke og med etablert
belysning, 4km lengde.
Det
vil gi en sammenhengende trase til glede for de fleste innbyggere i Vestre
Aker.
Både
for idretten gjennom de eksisterende idrettsforeninger, men også ift
skolevei, turvei, og gjennomgangsvei for «Uorganiserte» sykkeltrafikken
inn og ut av nordmarka.
Hensikt;
- Etablere fast sammenhengende trase for
organisert fysisk trening og turbehov for ski, sykkel og barmarkstrening i
Vestre Aker
- Fjerne sykling og rulleski-aktiviteter
fra bilveiene i vestre aker bydel, spesielt sykkeltrafikken
vår/sommer/høst inn og ut av
marka/sørkedalen
- Gjennom en sammenhengende trase med
dekke, gi et friluftstilbud i grønne områder også til funksjonshemmede og
seniorer.
- Etablere sykkelsti som øker kapasiteten
og sikrer trygg skolevei (ukedager) adskilt fra gående for barne- ungdoms- og
VGS skoler i bydelen
- En god trase vil også redusere
biltransport av barn og unge for aktivitetene på alle Vestre Akers
idrettsanlegg (Bogstad/Holmen/Huseby) , og derav være et miljø-tiltak.
Primærbruk:
Periode
|
Ukedager
|
Ukekvelder
|
Helger
|
Desember-Mars
(sne-preparert/spor)
|
Langrenn tur
|
Langrenn
trening/skiklubbene
|
Langrenn tur
|
April – September
Asfaltdekke –
rent
|
Sykkel-skoletrafikk
Sykkel
arbeidstrafikk
Turtrafikk
funkjsj.h
|
Sykkel /
barmarkstrening
|
Sykkel tur/trening
Turtrafikk
funkjsj.h
|
Oktober –November
Asfaltdekke -
|
Sykkel-skoletrafikk
Sykkel
arbeidstrafikk
|
Rulleski
/barmarkstrening
|
Sykkel /
tur/trening
|
Tilknyttings/trafikkknutepunkter:
Bogstad VinterParadis
VASK Idrettshallen/Voksen skole
Huseby IdrettsPark / lysløypen til Njård
Huseby skole/Persbråten/merradalen
Fossum anlegget
Traseen vil dessuten ha tilknytningspunkter
til eksisterende sykkelveinett flere steder, slik at spesielt
gjennomgangs-sykkeltrafikk opp/ned til sentrum vil kunne penses inn i denne nye
traseen. Det er et viktig poeng at traseen ikke har krysningspunkter direkte
med biltrafikk.
Knutepunkter
/ hovedtrase :
Det er viktig å finne en løsning som
skiller de ulike typer trafikanter – i de mest trafikerte krysniningspunkter.
A; Planfri
undergang begge retninger i krysset
Ankerveien/sørkedalsveien må bygges opp og anlegges.» «3 eller 4 porters»
undergangsløsning i krysset vil sikre en adskilt trafikksystem-skifte og skille
ut sykkel/gangvei fra den sterkt trafikerte veien fra Røa til sørkedalen.
Trangt vil det bli ved portnerboligene men
det er fullt mulig å plassere/grave ned en «kube» på ca 10x10 meter i dette
farlige krysset!
Samtidig kan man skilte forbud for all
gående/syklende trafikk på gateplan, slik det er på smestad krysset.
Multitraseen sees her i sort strek ,
veibane i lyst- Alt. bygges veibanen ned 150-200cm og gang/sykkelbro bygges
over
B: Innerst i Røahagen går trase opp til
VASK/Holmen skole,
C: Nedenfor
gamle hoppbakken går den opp til Huseby/Hovseter og Persbråten skoleområde og
boligområdet.
D: Traseen
fortsetter under sørkedalsveien i eksisterende undergang, ned merradalen og opp
på sydsiden av nye HiP-fotballanlegget i eksisterende tursti. Knyttes inn i
Njård lysløypetraseen rett syd for FO-bygget.
Videre
utviklingsmuligheter
Trase langs sørkedalsveien nordover
(forbedring av eksisterende) ned mot badeplassen på Bogstadvannet er en del av
anlegget. Denne videreføres forbi Bogstad gård, inn mot Wyllerløypa og videre
inn til sørkedalen. På denne måte fjernes ulykkesrisiko på denne strekningen,
med en stadig større sykkel/rulleski-trafikk
Trase vest for Bogstad VP opparbeides ut i
Bærum, samarbeid med Løvenskjolds eiendom og inn til idrettsanlegget til Fossum
IL, slik at det kan knyttes sammen med det idrettsanlegget. ¨
Det kan være en mulighet for å utarbeide ca
2km kunstsnøbasert skiløype/ løypesløyfe også i området ut fra Bogstad VP
(som får overskudd på sne/is fra anlegget i okt/nov hvert år), og skape en
stabil treningsarena i sesong-oppkjøringen for den organiserte
langrenns-aktiviteten i nærmiljøet.
Dette kan gjøres med trase sløyfe nordover
fra VASK/Holmen og inn til krysningspunktet ved Ankerveien/O.Bull vei igjen. .
Koordinering med planene om åpning av
merradalsbekken i merradalen er fullt mulig i tilfelle dette prosjektet blir
realitet.. Men i første fase vil traseen legges parallelt med gangstien fra innerst i Røahagen og ned til Huseby.
Traseen vil i stor grad være utvidelse av eksisterende stier, og sånn sett kvalitets
øke eksisterende turvei-nett. På den mest trafikerte strekningen her vil
også det å øke kapasiteten gjøre at man skiller sykkel/rulleski og gangveien,
og dette vil redusere trafikkfarlige situasjoner mellom «myke trafikanter»
Kostnad/finansiering:
Anlegg
Planfritt
kryss ankerveien/sørkedalsveien
bekostes av kommunen innenfor samferdselsbudsjettet / ordinær
veiutbygging.
Utarbeidelse av selve traseen, med drenering,
frostsikring, kanter, lysstolper og kabel gate etableres som et 50/50 andel
idrettsanlegg og kommunalt samferdselsanlegg.
Løypetrase- byggingen
legges ut på anbud, hvor også idrettslagenesamlet i Vestre Aker er klar for å
ta entreprisesansvaret, og delvis produsere ca 4000 meter trase
Som definert idrett anlegg med støtte fra
tippemiddler, egeninnsats/EK fra
idrettsklubbene og mulig kommunale midler.
Prosjektering/tegning i detalj gjøres i
samarbeid med OK Idrettsetaten og eksisterende samarbeids-selskaper
Drift;
Bør inngå i kommunens ordinære gang/turvei
vedlikeholdsansvar
Prosjektering
Det antas at OK sine avtaler med
prosjekteringsselskaper kan brukes for å tegne inn traseen og få den gjennom
ord. planprosess.
Forslaget er spilt inn til ISU fra Røa IL,
med støtte fra VASK og Njård ifm strategiplan 2013-2016, slik at det ligger i
riktig "kø" og er med i ISU sine lister over ønskede anlegg.
Det er også sendt inn som separat privat forslag til kommunens plan 2013-16.
Det er også sendt inn som separat privat forslag til kommunens plan 2013-16.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar