Innspill til Oslo
kommune strategiplan 2030
Sak «Kommuneplan»
Innspill fra LWE som Osloborger,
friluftslivengasjert og privatperson
Her er utkast fra april 2014:
Jeg ønsker som innspill
til Oslo Kommunes Trygg Grønn og Smart strategi 2030 at det også settes større fokus
på etableringen av gang- sykkelveier i de ytre bydeler, slik som et
økende behov tilsier i Vestre Aker bydel.
Nedprioriteringen de
siste 20 årene i Vestre Aker på dette området har gitt et etterslep av behovet
for trygg, god infrastruktur til ulike
brukergrupper. Jeg vil anta samme situasjon er i flere av de andre ytre bydeler
også, men ønsker å bruke Vestre Aker som eksempel for denne høringsuttalelse og
med innspill til noen tiltak og retningslinjer for strategiarbeidet som ligger
foran i kommunen strategiarbeide
Generell innspill;
Etablering av gang- og sykkelveier de siste 10-årene har
vært svært ulikt prioritert for de ulike
bydeler i Oslo. Fokus i dagens
strategiplan virker som sykkelveier i indre bydeler prioriteres opp på bekostning av
all biltrafikk, samt å få opp hovedveitraseene til de prioriterte områder for
arbeidsplasser (Skøyen, Lysaker, Nydalen, Bjørvika etc.) Dette har medført at
etablering av myk infrastruktur i de ytre bydeler, spesielt i Vestre Aker har
vært sterkt nedprioritert de siste 20 årene. Noen hundre meter sykkelvei er alt
som er etablert i en bydel hvor gjennomfart- interntrafikk og stor del av sykkeltrafikken
inn og ut av Nordmarka
Skal målene skissert opp
i Oslo – Trygg, Grønn og Smart innfris, må det tas sterke strategiske grep
for å utvikle infrastruktur for gående og syklende borgere med ulike
brukerbehov i de ytre bydeler også. Dagens levekårssituasjon i vestre Aker er i
dag god, men alt ettersom det tar generasjoner å måle effekten av dagens
ungdommers helsetilstand ved en stadig mindre aktivt levemønster, så er det for
sent å vente 50 år til for å igangsette tiltak for en sunn, frisk, aktivt
lokalmiljø. Her må Oslo kommune være
føre var og se folkehelseverdier flere generasjoner fremover allerede nå.
Oslo kommune må også i sin strategiplan gjøre arealavsetninger
til både hoved-sykkelveinett og lokal sykkelnett i de ytre bydeler. Opparbeidelse
av sykkelveier / sykkelfelt for internt bydelstrafikk i ytre bydeler som i
Vestre Aker, eller for å etablere trygge ferdselsstrekk for all trafikk til nordmarka
samt til nabokommune Bærum haster i en bydel med sterk.
Hvis ikke god infrastruktur for disse bydelene blir en del
av strategiplanen Oslo 2030, risikerer vi at fortetningen og
befolkningsøkningen gjør det vanskeligere og mer kostbart for å etablere enkle gode,
trygge gang- og sykkelveier for fremtidens generasjoner. Kommunen må sikre
sterkere gjennomføringkraft- og -evne i arealplanen, det er ikke nok
med kun gjennomføringsvilje på plass.
Det er også generelt sett lite innovasjon og lav effektivitet
i utbyggingen av spesielt sykkelveinettet i Oslo. Fra vedtak til ferdigstilling
går årene! Sammenligning med andre europeiske tilsvarende byer bør
gjennomføres.
Dette gir dessuten unødvendig dyr areal-utnyttelse, kostbare
og langdryge prosjekteringsfaser. Stykkevis og oppdelt småstrekk her og der
skaper dårlig «gjennomflyt» og trafikkfarlige endepunkter. Det blir som å
etablere motorvei og krøttersti/landevei hver annen kilometer og ikke forstå
utfordringer med trafikkavvikling både i det daglige og på de store
utfartsdager!
Kommunen må derfor finne
frem til bedre anlegg/byggemetoder, samt være i forkant for å teste ut
miljømessige bedre løsninger for gang.- og sykkelveier
o
GAP
Vestre Aker, reelt, vedtatt, behov (se skisse)
I Vestre Aker så er det kartlagt hvor hoved-sykkelveinettet er etablert,
hva som er vedtatt siste 15årene, og også hva som er behovet for et totalt
gang- og sykkelveinett for ulik type behov. Skissene nedenfor viser at gapet er
stort, og at det må iverksettes smart gjennomføringsevne i kommunen for at
behovet for gang- og sykkelveier skal dekkes.
(venstre;
etablert hovedsykkeltrase i Vestre Aker 2014, i midten; vedtatt siste 20 år,
til høyre behov for finmasket nett for å sikre ulike brukergrupper en trygg
gang- og sykkelferdsel)
Alternativet er at økende sykkeltrafikk kommer i veibanen, og skaper
unødvendig trafikkfarlige situasjoner, konflikter mellom ulike trafikanter og generelt
gir et utrygt lokalmiljø.
o Kostnader pr produsert løpemeter.
Utenom selve
planleggings/prosjekteringskostnader så varierer dette fra 25.000kr pr
løpemeter ( endring vei/ oppmerket felt i eksterende veibane, ref
Nordstrandsveien 2014) til 100.000 (trase E18/Vækerø – Ullern Bydel)
Oslo kommunes
plan om å bruke ca 100-130 mio de neste 5 årene dekker altså noen få kilometere pr år med gang- og sykkelvei,
og sannsynligheten for at det tilkommer nye vedtak på strekninger i de ytre
bydeler som Vestre Aker er vel minimale. Noe dramatisk med kostnadsnivået pr
løpemeter må gjøres skal Oslo få et godt og fornuftig gang- og sykkelveinett i
den neste planperiode.
o
Anleggstid
(eks: Ryenkrysset-Sandstuveien 12 mnd/ Gressbanen 11mnd ) At noen hundre
meter bane i veiskulder skal ta 1 år å anlegge på bekostning av biler i daglig
kø, viser hvorfor det er stor motstand blant befolkningen mot selv mindre
opparbeidelser av gang- og sykkelveier. Kommunen må etablere normer og krav for
anleggsperiode, som stiller krav om maks «belastningstid» og som gir et
incitament til entrepenørene å styrke innsatsen for å oppnå dramatisk kortere
anleggstid.
o
Gjennomføringsevne
Tiden fra vedtatt tiltak til selv enkle gang- og sykkelveiprosjektene er
gjennomført er ofte minst 10 år (eksempel i Vestre Aker) Det virker som
samarbeide mellom sentrale bymiljø-etat og bydelene må styrkes, hvis man ønsker
å kunne gjennomføre tiltak innenfor dagens politikeres levetid. Det kan være
mer effektivt å bruke lokal forvaltning i frivillige avtaler med grunneiere,
enn at dette settes ut til store prosjekteringsselskaper uten nær tilknytning
til borgere/grunneiere i de ulike bydeler. Forhandlingsrom rundt fremtidig utnyttelsesgrad
må kunne avtales når grunneiere f.eks må frasi en-to meter av tomten sin
grensende til en veibane
o
Banedekke,
byggeelementer og kantstener for gang- og sykkelveier;
Det kan være andre løsninger enn
granitt kantsten og asfaltdekke som kan brukes i et «frostsikker» by som oslo.
Det utvikles nå Solar-basert banedekke, og andre materialer blir brukt som på
kant-skiller som gir isfritt, trygt banedekke selv i minusgrader og
som reduserer asfalt-vedlikehold. Oslo bør de neste 15 årene få erfaringer med
nye måter å bygge gang- og sykkelveier på, og kan med dette også tilfredstille
flere brukergrupper.
Internasjonalt så utvikles med
høy hastighet solenergi-banedekke, som både kan produsere strøm for «eksport»
og sikre snefri hovedsykkel- bane for økene andel arbeidssyklister i sentrum. Oslo
bør de neste 15 årene ta høyde for slike innovasjonsforsøk, dessuten vil produksjon
av energi vil kunne dekke opp deler av kostnaden ved hoved-sykkelveinett også i
et lite, kaldt land langt mot nord!
Spesifikk innspill på de ulike mål og tiltak/satsningsambisjonene som
er skissert opp i plan-forslaget fra kommunen;
TRYGG
Mål 3 Alle skal ha muligheter for et godt og aktivt liv
Det betyr at vi trenger å legge
til rette for trygg infrastruktur for myke trafikanter. Det er ulike
brukergrupper som i ulike dager/tider på dagen og i de ulike tider på året vil
trenge å få innfridd infrastruktur tilpasset et godt og aktivt liv.
Satsing 4: Alle barn sikres gode oppvekst vilkår, omsorg
og muligheter for fysisk utfoldelse
Dette medfører at strategien for
all gang- og sykkelveier må ta høyde for å knytte skoler, idrettsplasser og
fritids-punkter sammen med bolig-områder i bydelene. I Vestre Aker så er det
ikke laget en helhetlig plan som knytter disse punktene sammen, og i arbeidet
med sykkel-plan for oslo så ligger det ikke innen føringer for en slik
strategi.
Dette må inn i strategiplanen
2030.
GRØNN
Mål 2 Styrke Oslos blågrønne preg
Satsing 1: Oslos biologiske mangfold skal forvaltes på en
bærekraftig måte og kulturlandskap og kulturminner skal sikres for ettertiden
Satsing 2: Oslo skal verne om Marka
Aktiv beskyttelse betyr å legge
forholdene til rette for aktivitet, men med skånsomt bruk av bl.a. marka. For
Vestre Akers del (veksten i befolkningen) og Bærum Kommunes vedtak om utbygging
av flere tusen boliger på Fossum, så er det viktig at det etableres en
gang-sykkel og turvei som strekker seg fra begge disse områdene og inn i marka,
samt seg mellom, En strukturert
innfalls-port til marka vil medføre lettere vedlikehold og gi en beskyttelse av
ønsket kulturlandskap.
Tiltak som må på plass i
2030-plan; Bogstadvannet Rundt:
gang- og sykkel-turvei med banedekke som lett kan benyttes til ulike formål på
ulike tider av året. (fot/sykkel sommer/rulleski høst/ langrenns-bane vinter)
Planlegging/arealavsetning utover
de 80% av strekningen som allerede finnes iform av dårlig vedlikeholdt eldre
skogsvei/skogsstier, er viktig å gjøres i 2014, slik at man kan tilpasse /ta
høyde for riksantikvarens forslag til fredning av Bogstad Gård og deler av
eiendommen som ligger rundt Bogstadvannet. En planlagt sykkeltrase som strekker
seg fra Peder Ankers Plass og forbi Bogstad badeplass/Bogstad Gård og via Wullerløypa
og videre inn til Sørkedalen må også på plass allerede i 2014.
Deler av denne vil kunne benyttes
som strekning for «Bogstadvannet rundt-trasee»
Satsing 4: Det skal være god tilgang til grøntområder og anlegg for
idrett, rekreasjon og fysisk aktivitet
Det betyr lokal infrastruktur
også imellom disse idrettsanleggene og de mest konsentrerte boligområdene vil
bli viktig. Bidrar til at barn/unge bruker føtter/sykler til og fra
skole,m fritidsaktiviteter i stedet for
å bli kjørt i bil til/fra skole/fritid og får et folkehelsepespektiv samt
miljø-aspekt med seg.
Dette krever at en strategiplan
for gang- og sykkelveier i Oslo som tar høyde for intern lokal trafikk i de
ulike ytre bydeler, og ikke bare ha «hovedsykkelnett» og pendler/jobbtrafikken
inn og ut av sentrum i sine planer. Utnyttelse av eksisterende områder som
Merradalen, lysakerelva, Bogstad, Holmenkollen og Holmendammen vil medføre økt
bruk og utnyttelse av disse grøntområdene
Mål 3 Vekst gjennom kompakt byutvikling og
banebasert fortetting
Satsing 3: Veksten i persontransport skal tas med kollektivtrafikk,
sykling og gange
Det betyr at lokal infrastruktur
må planlegges før eller samtidig med veksten i beboere og fortetning i bydelen
vestre Asker. Det betyr også at hovedsykkelveinettet som allerede er vedtatt må
igangsettes. (eks Værkerøveien) Tverr-traseer og en helhetlig plan som knytter
«pendler-trafikk fra Vestre Aker og ned til Ring3 (og videre til byen og
fjorden) vil være viktig (Stasjonsveien, Lyse-Åsjordet-tverrstrekkene)
Oppsummert;
Jeg ønsker som innspill til Oslo
Kommunes Grønn, Trygg og Smart strategi
2030 at det også settes større fokus på etableringen av gang- sykkelveier i
de ytre bydeler, slik som i Vestre
Aker.
Når gjennomføringsevnen av de vedtatte
sykkelveistrekninger de siste 15 årene i Vestre Aker ikke medfører nevneverdige
flere meter med nye sykkeltraseer, så må gjennomføringskraften og
innovasjonsevnen for bygging styrkes i de neste 15 årene. Alternativ bør man se
på organisering og rollefordeling for denne typen samfersel infrastruktur, og involvere
resurser i bydelene sterkere.
Etableringen av en turvei – sykkel-
og frilufttrase rundt Bogstadvannet, med løsning av flaskehalsen ved Peder
Ankers Plass haster, også i lys av Riksantikvarens arbeid med freding av
berørte deler av eiendommen tilhørende Bogstad Gård. Dermed må det også finnes
en varig løsning for denne «flaskehalsen» hvor stadig større trafikkbelastning
inn og ut av Nordmarka forefinnes.
Gjøres ikke dette arbeidet nå, så blir en tiltagende negativ
trafikksituasjon i Vestre Aker og på dette lille eksempelet i Vestre Aker
ytterligere forverret i de neste planperiode
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar