Dette er konklusjon/sammendrag fra Masteroppgave (Helse i Plan) på Høyskolen i vestfold, 2013/14, relatert til Vestre Aker bydels Gang- og Sykkelvei-nett. (VAGS)
-------
Denne oppgaven er utført i et ønske om å etablere bydelens
infrastruktur for myke trafikanter som et positivt folkehelsefremmende tiltak i
Vestre Aker bydel i Oslo. Siden høsten 2013 har det også vært dialog og
forankring med bydelens ledelse, ledelsen av bymiljøetaten i Oslo kommune og
sykkelaksjonen.
Etablering av nye strekninger for gang- og sykkelveier i
Vestre Aker har vært tilnærmet stabilt fraværende gjennom de siste to
planperioder i årene fra 1995 og til 2014, og de små enkeltstrekninger som eksisterer
i bydelen har en lang fremskredent forfall, som medfører at alle
trafikantgrupper ferdes på de samme flater. Med ulykkesrisiko og ikke
utnyttelse av sykkelpotensialet som resultat.
Hvis Vestre Aker bydel ikke tar grep og initiativ om dette
problemet, er det stor sannsynlighet at neste planperiode frem mot 2025 vil få
samme resultat som de forrige, til tross for at ambisjonene til kommunen
sentralt for Oslo er sannsynligvis blir økt kraftig for neste planperiode.
Trafikksikkerhet i en bydel som vokser og fortettes, blir stadig utfordret og
jo senere etableringen av nødvendig myk infrastruktur skjer, jo vanskeligere,
mer kostbart blir det.
Jeg ønsker gjennom denne oppgaven å identifisere de
strekninger og punkter som skaper en særlig trafikkfarlig situasjon. Og vil med
forslag til VAGS løsning etablerer en helhetlig gang- og sykkelveistruktur som
medfører økt trygghet for alle brukere
Trafikkgrunnlag og adferd mangler godt datagrunnlag for
kommunens utkast til sykkelstrategi. Trafikantgrupper er definert, og i en
brukermatrise er det lagt grunnlag for ytterligere adferd-segmentering, som
også sykkelprosjektet i Oslo kan dra nytte av.
Relevant teori som forklarer medvirkning-
folkehelsefremmende arbeid og demokrati-perspektiver er brukt for å belyse hele
temaet rundt VAGS
Drøftelsen viser utfordringer Oslo kommune vil møte med å
innfri ambisjonene, ut fra kostnad og tidsbruk. Og peker på flere nye måter å
planlegge, bygge og organisere etableringen av myk infrastruktur i en ytre
bydel. Med dagen utbyggingsfart, og ambisjoner om et finmasket nett på knappe
600 km i Oslo, vil det ta minst 50 år og ha en innsats på over 2 mia kroner per
år. Risiko for at de ytre bydeler med god medisinsk levevilkår og helsestatus
vil bli lavt prioritert i en slik situasjon er overhengende.
En blokkering av Vestre Aker for nødvendig myk
infrastruktur, vil være tilsvarende å nekte avkjøring på Trondheimsveien til
Ammerud, fordi mennesker som bor der ikke burde bruke penger på
biltransport.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar