Sjølivets gleder får flere og flere tilhengere, både med motor og seil. Fordelt utover året og vår langstrakte kyst er det god plass til alle som følger de enkle reglene som finnes. Når de som skriker opp i alle aviser og TVprogrammer om å innføre nye regler på fart, promille og sikkerhet til sjøs, etter siste dagers ulykker i Vestfold, er det grunn til å stanse dette tullete hylekoret først som sist!
(enten det er KNBF, RS, direktoratet eller politikerne som hyler....men når tidligere politibåtansvarlig, nå generalsekr i Konglig Norsk Båtforbund skriker om øremerking av politibåter, er det som å skrike for sin syke mor....)
Tragiske ulykker er ille, men det skjer og vil skje i fremtiden, uavhengig om tilhengerne av innføring av nye regler for føring av alle ulike båter får sin vilje. Er det noen som tror at annet enn holdninger og fokus på ansvarlighet for båtfører vil medføre ferre ulykker midt på natten i stor fart hjem fra sommerfest, eller at ferre feite femtiåringer faller overbord fra badeplattformen med smekken åpen hvis lovverket blir tillagt noen paragrafer flere? Og som ingen offentlig politimyndighet kan følge opp allikevel?
De værste overtredelsene vil landbasert politi som står på brygga i Stavern eller Tønsberg på inn/ut-trafikken kl 0300 om natten håndtere uten problemer... Folk vil alltid sikre seg at de har raskere båter enn politiets budsjetter tillater!
Den viktigste av alle "regler" på sjøen er aktsomhetsregelen og respekt for andre som ferdes på sjøen. At det de siste 10 årene er kommet mange nye båtførere med store muskedundere på hekken gir neppe utfordringer med den teoretiske grunnopplæring. (vikepliktsregler, navigasjonslyssetting og sikkerhetsadferd (vester)). Har du investert 2 mill i en RIB så har du neppe lyst til å gå på skjæret - hvis du må betale ny propell og motor selv! Med dagens petrolpriser ligger de fleste 95% i havnen allikevel...Hadde forsikringsselskapene halvert premien ved at førere hadde utvidet båtsertifikat og mulig praksis-prøve, ville alle som kjørte 300HK riber hatt formalie på plass- om ikke hodet i enhver situasjon....
At endel ungdommer befinner seg litt for raskt i livet i litt for store/raske småbåter får vi i foreldregenerasjonen ta ansvaret for og sørge for at de også får banket inn sjø- og båtvett! .
Det er ikke annerledes utfordringer enn når poden setter seg inn i en for stor eller for rask bil etter ungdomsfesten natt til søndag! Det er ikke bra og skal ikke skje!
Utfordringen er å sørge for at den som fører båten forstår at de har et kraftig potensielt verktøy i sine spaker - på noe som lett kan tippe over, kjøre på skjær eller at folk faller overbord. Det er båtføreren som har ansvaret for alle andre mennesker ombord skal komme godt og trygt frem til bestemmelsesstedet!
Nye regler på fjellet og i alpinbakken også?
Blir det overregulert på sjøen, så må all skigåing på fjellet og i alpinbakkene mulig også reguleres. Obligatorisk GPS og oppblåsbar vest i rasfarlige strøk, godkjent med stempel i gortex-klær og ryggsekk med utstyr som kan redde deg hvis du faller utafor skisporet. Hastighetsgrense innføres i alpinbakken og kryssende områder merkes med felles skilting ?
Fjord og fjell bør nok håndteres likt iforhold til norsk lov og generellt regelverk....
Så aktsomhetsregelen er fortsatt den viktigste for oss sjøfolk; Med sunn fornuft , avpasset fart og antall folk ombord - hold utkikk og tro ikke at GPS og radar løser alle ferdsel-utfordringer..
Fri og bevare meg om politikerne skal forsøke å gradere sikkerhet og båttyper - og pålegge f.eks åpen båt å bruke vest. Skal de klare å sjekke patroner også? Eller om det er noen som tror at politiet skal kunne dekke mer enn en promille av tiden på døgnet eller strekkene langs vår kyst med sine begrensede evner og resursser!
Hørte om en båtfører midt på dagen som hadde 9 folk ombord i en 45 fot cabincruiser, men kun 8 vester- og fikk bot på 700,-! Henger det på rimelighetens knagg?
Den dagen det blir likeså mange regler på sjøen og på fjellet som i veitrafikken, flytter jeg til middelhavet - eller oppgraderer båten til større fartøyklasse hvor ansvarsforholdet er til å leve med!
LWE
D5 Sertifisert Internasjonal skipper og 45 års båterfaring
- men det er ingen sovepute for ansvar for sunn fornuft på havet og plikt til å holde utstyret iorden!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar