Bruk av Sosiale Medier er samhandling og dialog om felles oppgaver mellom mennesker. Rundt om i verden finnes det flere hundre SM-plattformer og gode verktøy for hvordan lyd, tekst, bilde skal brukes i diskusjon/dialog og som samlende digital arena.
I norge er vi kommet såpass kort at vi diskuterer Facebook og et par andre populære plattformer, og om arbeidsgiver bør tillate privat bruk av SM på jobben.... Siden SM er i sin barndom, beste fall ungdomstid ennå, så er det fortsatt mulighet for å etablere noen gode "kjøreregler"...uten å låse seg til hvilken SM-plattform som passer til enhver anledning, for det vil endre seg i stadig raskere tempo...
http://www.aftenposten.no/jobb/Far-ikke-lov-a-vare-pa-Facebook-6755530.html
Siden artikkelen var god "tekstreklame" for en spesifikk (rimelig god) prosjektstyringsapplikasjon, og vinklingen inneforstått var om medarbeidere skal sitte å oppdatere sine private FB sider, broadcaste sine kakeoppskrifter eller kveldsplaner på sine private faceboksider, så tror jeg alle ser at dette selvfølgelig er langt utenfor "grensene" til hvordan SM skal brukes i "arbeidstiden for medarbeidere flest".
Utstrakt bruk av private telefonsamtaler skal ikke foregå hvis du har en betalt arbeidstid for de aller fleste arbeidstagere.... har ikke bedrifter og offenlig en slik enkel guidelines i sine tunge HMS-mapper lenger?
Reglene for "begrenset bruk og private telefonsamtaler i forrige årtusen må da kunne brukes på samme måte med dette årtusenets sosiale mediar, og være robust nok til å håndtere tablets, smartphones eller mulighetene for egen mailboks på kontorets datamaskin!!
Ingen arbeidsgiver vil vel kritisere raske telefonsamtaler /beskjeder om syke barn, eller hva det skal være. Men 2 timer vissvass-prat med venninder bør vel legges til kveldstid sålenge man mottar lønn for innsats!
Kan Facebook supplere eller erstatte komplekse og kostbare IT-applikasjoner?
Det som hadde vært interessant var å vurdere om f.eks Facebook kunne brukes til 70-80% av de mindre komplekse "prosjektene" som enhver medarbeider i norsk arbeidsliv trenger.
Om om en slik bruk av "frie applikasjoner" hadde spart tid (enkelt brukergrensesnitt) og kostnader (applikasjoner som ProjectPlace koster mye, selv om den er i "skyen")
Bare å etablere en spesifikk oppgave/et prosjekt, lage et lukket "forum" og samle all informasjonen i en FB struktur tar jo svært kort tid ved bruk av FB.... tid er penger --))
Noen leverandører av mer avanserte UC -løsninger (MS, Lotus, Google etc) har en bredde av applikasjoner i sine basisløsninger, som omfatter telefoni, video, whiteboard, dok/lagring, mail, chat, (voicemail) prosjektstyring, og sikkerhet, alt for at bedrifter og organisasjoner (også offentlige) kan gjennomføre sitt arbeid og dialog internt og med eksterne. Det er mye bra verktøy på disse plattformer, men ofte er pris/kostnad og installering/brukergrensesnittet nytt og annerledes og det kan ha utfordringer å få "mange" opp på disse verktøyene. De kan fort være for statiske, og mangler en dynamikk i sin struktur for å ta inn sporadiske "medlemmer" for sporadiske prosjekter/oppgaver.
Det er som alternativ eller supplement til disse plattformer man kan diskutere om f,eks Facebook, flickr, LinkedIn eller YouTube eller en av de 200 andre SM-verktøyene har en funksjon.
Kanskje det nettop er i tilfeller hvor dialog er nødvendig med en bredere "målgruppe", kasnkje med kunder, brukere, leverandører eller publikum at FB vil være et glimrende verktøy.
Kan vel være at de fleste av oss kommer til å etablere 2 profiler på FB ganske snart, en for den private sfæren, og en for vår profesjonelle rolle snart??
At bruken av FB og flere av de andre SM-plattformer brukt som en profesjonell samhandlingsarena har nemlig klare åpenbare fordeler.
Men å skrive artikkler som stiller spørsmål om å skrive kakeoppskrifter i arbeidstiden trodde jeg vi var ferdige med.... Det er i beste fall en avsporing av debatten om effektiv og god SM i bedriftsnorge !
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar