Konklusjonen er vel at det ikke er noen særlig spenstige tiltak i oslo/østlandet som vil gi noe bedre flyt i veibasert transport. Hvis dette er ambisjonene til de ulike samferdeletater, så var det ganske tynne greier!
Er det mulig, med de inntektene som bilister legger igjen i alle skatter og avgifter hvert år (60 milliarder) at ideer som løser flere problemområder og reduserer ulykker samtidig, ikke kommer frem???
Vi køer til vi dør - enten det er over smedstadkrysset om morgenen, eller på fredagen opp til fjellet! Selv en miljøtunnel forbi Røa tar det 50 år å få på plass- og forurensningen ligger som et teppe over hele oslogryta!
Er det kompetanse eller foruft som mangler? Heldigvis er det kommet tilbake fra "utlån" i UD Erik Lahnstein, en som har ganske lang erfaring med samferdsel... Forventningene til han for å trylle gull av gråstein, sørge for at bemanningen er operativt, og finne smarte løsninger for å ta igjen de hullete veiene som er verre enn østeuroåpeisk standard, er stor herfra!
Hva med å sparke noe hundre byråkrater, ansette et par hundre asfalt-leggere og rulle ut 5 km pr dag på "bottom cost". Da slipper man prisavtaler mellom aktører, og kan ha fokus på å flytte "brakker og biler" slik de gjorde de gamle rallarne. Først da vil vi "lukte asfalt" på de nedslitte riksveiene!
Det er nemlig det svenskene gjør - bare å obsertvere dem på E6 hvert 4 år - asfalteringen går fort - og trafikken har minimal rykk/napp slik som det er i Norge! Og jeg er sikker på at de ordner det til langt under halve prisen hos våre sveabrødre også!!!
------------
Fra Nasjonal Transportplan, forslagsdok 29/2-2012 : perioden 2014-2023
6.1.4 oslopakke 3 finansierer
og iverksetter tiltak på kort og
mellomlang sikt
oslopakke 3 omfatter investeringer i veg- og kollektivsystem,
og er i tillegg rettet mot drift og vedlikehold
av kollektivtrafikk.
opprinnelig kostnadsoverslag for det lokale forslaget
til oslopakke 3 som ble fremmet i 2006 lå på
54 mrd. kr (2006 - kr). Kostnadsoverslaget ligger nå
på om lag 100 mrd. kr (2011 - kr).
Det er i 2011 etablert et mål- og resultatstyringssystem
for oslopakke 3, som skal ligge til grunn for
vurderingene som skal gjøres, og være et verktøy
for prioritering av tiltak. Utviklingen av mål- og
resultatstyringssystemet var første del av arbeidet
med et revidert beslutningsgrunnlag for langsiktige
prioriteringer i oslopakke 3. i desember 2011 presenterte
sekretariatet for oslopakke 3 utredningene
med grunnlag for langsiktige prioriteringer og finansiering
av pakken. Disse utredningene er lagt fram
for behandling i styringsgruppen for oslopakke 3.
6.1.5 transportetatenes
prioriteringer i oslo-området
i påvente av behandlingen av prioriteringer og finansiering
av oslopakke 3 har transportetatene lagt til
grunn at handlingsprogrammet for oslopakke 3 i
perioden 2012-2015 videreføres. Dette innebærer at
det i oslopakke 3 er prioritert midler til kollektivtrafikktiltak,
drift av kollektivtrafikk, samt programområder
i samme omfang som i dag. Videreføring
av Kolsåsbanen og utbygging av t-banestrekningen
lørensvingen er prioritert. Det er også avsatt midler
til oslo bussterminal. store prosjekter som er
prioritert på vegsiden er ny tilfart til sydhavnen, rv
22 lillestrøm – Fetsund, e16 sandvika – Wøyen og
e18 Vestkorridoren. Dersom rammen økes med 20
prosent, prioriteres også e6 Manglerudprosjektet og
utbedret atkomst til alnabruterminalen.
Satsing på jernbane i osloregionen omfatter
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar