mandag 17. oktober 2011

Klassedelt helsekø?

Igjen er det en historie i media om kreft-mistanke  og 3 måneders ventetid for MR-undersøkelse. Er det en grådig bransje, svak offentlig helsevesen, eller bare dårlig avtaler mellom offentlige og private?
Resultatet er uansett trist og helt unødvendig i Helse-Norge 2011!
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7835927

Jeg opplevde med skrekk akkurat samme håpløse situasjon tidligere i år, i en "prosess" som tok nesten 4 måneder før en riktig diagnose ble stillt. Heldigvis var det "kun en skulder" som gikk av ledd og som ikke ble "bra igjen" , men det er allikevel på sin plass å spørre om hvilken vei helsevesenet går i vårt land.. Jeg fikk 1/2 år ekstratid i helvete, men en "avrevet skulder" er jo ikke livskritisk i en verden hvor prioritering synes å være i fokus,  så jeg jo leve med at jeg har blogget en stund med kun venstre hånd......

Hvorfor kalkuleres ikke alle kostnadene for hele samfunnet for hele "verdi-nettverket" når avtaler innen helsevesenet gjøres?
Er vi er iferd med å få utbredt forsinkelsessyndrom som "naturlig og akseptabelt" for korrekt diagnostikk i norges helsevesen,  og liker vi i vårt "sosialdemokratiske regime" unødvendig forskjellsbehandling allerede i "inngangsdøren" til Norsk helsevesen???

"Behandlingsgarantien" fra Jens  burde kanskje omfatte diagnostikk-fasen også - det er nemlig der den første hunden ligger begravet!!!

Tross alt er kanskje dette området er aller mest lønnsomme innenfor helsevesenet, å bygge opp en responsiv, god, gratis og kvalitetsmessig korrekt diagnostikk-tjeneste
Det sparer både personlig smerte og venting, men også samfunnet for mye penger ved å kunne iverksette riktige behandlingstiltak for folks lidelser umiddelbart i de tilfelles som sykdommer kan diagnoseres.
Eller kunne avkrefte mistanker om sykdommer på et tidlig stadium, og slippe å ha "pendlende mulige pasienter" løpende rundt mellom fastleger, røntgeninstitutter, ymse spesialister og sykehus...
At enkeltpersoner blir plassert i "ventekø på 2-4 måneder" hvis man ikke har forsikringpolise, arbeidsgiver med avtale eller egne tusenlapper som gjør at man kan "få røntken, MR eller diagnose på dagen, skremmer meg jo. Dette er andre gang i mitt drøye 50år gamle liv jeg opplever helsevesenet "innenfra", og det er unødvendig "sommel og lite responsitivitet fra det  hele helsevesenet" som skremmer meg mest!
Jeg tror ikke dette har med resursser eller penger å gjøre, jeg tror det har med holdninger, kultur, incentiver og organisering å gjøre! Jeg tror ikke at det kun har med private vs offentlige institutter. (det gikk jo bra med DrFurst sitt labratorie for  blodprøver i 80 år.... )

Historien min er som flg (hopp over gå til slutten hvis..)
4.februar 2011 gikk jeg omkull i alpinbakken på Norefjell, og 5-6 timer etterpå var skulderen "på plass" etter at legene på ringerike sykehus hadde tatt røntgenbilde under store smerter , deretter "full koma" før de kunne brekke den inn på plass og få skålen inn mellom gamle "ledninger og avrevne" muskler.
Godt neddopet ble jeg sendt tilbake til hytta med taxi - og kom meg hjem til oslo samme kveld. Der fulgte 4-5 ukers helvete uten søvn (litt i stolen) før jeg kunne jakte på fysioterapaut.
Allerede etter et par uker var jeg i risiko for å få frozen shoulder (og medfølgende 2 års opptrening), men ved påsketider sendte min gode fysioterapaut meg i 2 retninger for å finne ut hva som gjorde at jeg ikke klarte å "trene opp skulderen" bra nok. MR scanning + en av  de få gjenlevende skulder/kortison-spesialister!

Med rekvisisjon på MR, så ringte jeg alle røntgen institutter i oslo og østlandet for å få time (det tar 15 minutter å scanne en skulder) . Det var 2-3 mnd ventetid hos alle. Men hvis jeg kunne betale 3-5.000 så kunne samtlige institutter  "presse meg inn" samme uke. Jeg fikk tidligste ordinære time 7 uker senere i oslo.  Jeg forsøkte å si ifra at jeg kunne stå "standby" hvis det kom avbestilling, men fikk høre at det hadde de ikke rutiner for¨å håndtere en slik kø.(det var nesten umulig å ringe eller sende mail til disse stedene, de har "automatisert" sine køer så det er slutt på mennesker bak fasaden.)
Unilab, Cardio eller hva de heter idag, like grådige, griske  og elendige er de alle sammen.
At det tydelig er samarbeide i bransjen om prinsipper for hvordan øke sine inntekter utover avtalte "ramme-løsning" med det offentlige, burde bringe dem inn for konkkurransetilsynet også!!
Da jeg skrev inn at jeg vurderte å ta saken direkte til media, ringte en person fra UniLab uken etter og "hadde tilfeldigvis funnet en ledig time" uken etterpå. Antar at de hadde hentet inn  sykehus-resursser som kunne avspasere på UiO og som kunne jobbe mere på "freiabend" da ...
Jeg takket nei og så liten vits å betale 3800 for å spare et par uker i MR-køen som aldri skulle ha eksistert!

Da jeg endelig midt i mai fikk tatt MR bildet, så ble det konstantert at jeg hadde gått 14 uker med 6cm brudd i overarms-knokkel/kulen. Svaret og utredningen fra medisink lege kom samme dagen skriftlig til min lege, og jeg fikk med meg CD (ved å betale ekstra....) Ikke rart at jeg hadde stått oppreist og skreket i sengen hver gang i 14 uker hvor jeg beveget meg i søvne, eller hadde problemer med å gjøre så mye med høyrearmen da.......

At de ikke fant bruddet på de ordinære røntkenbilder som ble tatt på Ringerike sykehus i februar har sikkert sin "medisinske" forklaring- At de ikke fant det ut på oppfølgingen på legevakten i oslo en mnd etterpå er ikke annet enn udugelighet! (men de "tok" jo ikke på meg engang, og avviste å ta bilder..) Spenningen utover sommeren var om jeg måtte inn å skrape vevs-arr bort fra bruddendene... og det må jeg sikkert inn på ny MR for å få sjekket opp...

Men hvis jeg detter i alpinbakken en gang til, så reiser jeg ikke hjem fra sykehuset før jeg VET og har fått SETT røntgenbilder eller fått med MR-bilder på CD. Så lenge du er innlagt på sykehuset eller er på legevakten, har de et sterkt kostnads-incitament til å "kaste deg ut og hjem", og vil fortelle deg at du skal på "kontroll" på kommunens legevakt.  Med en gang du er ute av døren, så blåser de i deg - noe som medførte altså nesten 4 måneder FØR jeg visste hva som var årsaken til at skulderen ikke ble "bedre" eller kunne trenes opp på "normal måte. Neste gang sier jeg at ingen andre er hjemme og kan hjelpe meg til alle daglige oppgaver.... jeg nekter å sjekke ut av "systemet" før jeg er sikker på at de har gjort det de skal....

Heldigvis for meg lå armkulen "inne i " skulderen og hadde vært holdt stabil i sin første grofase siden jeg jo knapt kunne røre armen ut fra fatlet.  Med bruk av kortisonsprøyter i 5 uker rett inn i betennelseområdet, og sannsynligvis norges beste arm/fysioterapeut ble skulderen trent opp ila sommeren 2011 og jeg er snart i full gang med tennis, seiling og "skrivemaskin" igjen.... Glad og fornøyd at jeg fortsatt har fysio 2x pr uke uten egenandel lenger, selv om HELFO-systemet var så "halvveis moderne og digitalt" at jeg kan reflektere om det ved senere anledning...

har jeg jo bare mistet litt "arbeidstid" i eget selskap og dekker "tapet" selv.  Men hvis jeg hadde vært ansatt hos arbeidsgiver, og sykemeldt i 1/2 år, ville kostnadene ved sendrektigheten til MR-aktørene  vært kanskje over 1/2 million . Hadde jeg fått "frozen shoulder" kunne sikkert samfunnskostnadene 3-4 dobbles. Hvis dette er en del av standardbehandlingen for MR, så er det kanskje 100.000 tilfeller pr år som medfører unødvendige merkostnader for ulike "stakehodlers"
Vi snakker om grov tapping av felleskapets middler!

Jeg sitter igjen med en flau smak i munnen, over at de private MR-instituttene får lov til å innføre en slik "grådig" praksis. Dette gjør de fordi deres største "kunde", det offentlige helsevesenet gir dem lov til det. Med en enkelt omorganisering og innstramming på avtalene mellom disse, hadde man stanset denne svulsten raskt, og sannsynligvis fjernet et incitament som tapper offentlige sykehusvesen og det norske samfunnet for mye penger og resursser.

1. timebestilling;  sørg for at all booking gjøres direkte via NHP/ Helsenett fra offentliges helse-koordinator/fastlegen. Ikke send folk ut på egen-hunting til grådige MR-institutter!
2. refusjonsdekning henger sammen med pasientens egenbetaling.
3. MR Scanning - på tvers av type, bør gjennomføres innen 1 uke fra rekvisisjon er skrevet ut
4. MR Kapasiteten  bygges fortløepnde opp, men kan lett dobles pr idag ved å kjøre "døgndrift"
5. i de store byer må det offentlige bygge opp nok MR kapasitet (legevakt/sykehus) selv, hvis avtalene med de private til de grader skaper muligheter for at de kan bygge opp et klassedelt  helse-norge ved en grådig praksis !

Det blir jo ikke særlig flere "MR-scanninger" ved at HelseNorge er responsiv og får unna fortløpende pasienter! Man fjerner bare fristelsen til en grådig røntgen-intituttbransje ved å bygge opp "nattklubb-køen" og etablerer og oppfordrer til dørvaktene som sorterer gjester. Dette åpner jo opp for "en hundrings" i bestikkelse direkte i hånden for å slippe folk forbi ordinære køen og direkte inn på "festen" .....

Det er vel ikke slik vi skal bygge ned den grunnleggende trygghet og gode kvalitet vi har i det Norske helsevesenet!

PS; Jeg er åpen for å betale selv de store egenandelene, eller tilog med fremtidige sykehus-kostnader,  men da skal jeg ha tilbake 7,8% av den lønnen jeg har betalt trygdeavgift for i snart 40 år.... Forsikringsløsning kan jeg dermed kjøpe i Sveits eller USA og vil sikre meg rimelig mye bedre enn et forvitret norsk helsevesen!

PS: Det virker som helsekøen i diagnosedelen også er basert på ulik prioritering på "type sykdom" og type innbygger.  "Kreft"pasienter rangerer høyest og så ned til ulike "muskel-smerter". Hadde ikke mediaoppslagene idag kommet fra kreftpasientene, hadde ikke temaet vært slått opp av NRK er jeg ganske sikker på!
I den andre dimensjonen (utenom barn som alltid kommer først) så kommer enkeltindivider med forsikringsordning foran ulike bedriftsavtaler/bedrigftshelsetjenester, og langt foran "vanlige" innbyggere.
Dette skaper klasseskille og eliminerer en av de grunnleggende rettigheter og prinsipper om likebehandling i Norge. Dessuten er det betenkelig at "den som skriker høyest-får hjelp-syndromet..

Og husk at denne grumsede praksisen ligger i tidsperioden FØR enhver "behandlingsgaranti" begynner !
Det betyr at jo lengre tid fremtidige pasienter blir håndtert i "diagnosekøen" - mulig det faller fra noen underveis- men de som får en diagnose som krever behandling- kommer inn senere - og det er dårlig samfunnsøkonomi!

Enkelt, unødvendig  og forferdelig trist regnestykke er det uansett....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar