lørdag 8. oktober 2011

Hvor nærme gud kom Steve Jobs?

En av de store innovatører er borte, altfor tidlig bare 56 år gammel. Steve Jobs har påvirket endringer i anvendelsen av teknologi for mange folk - og sånn sett er det forståelig at "apple-menigheten" nesten opphøyer han til en relgiøs karakterperson som har vært på jorden i 35 år og frelst menneskeheten for "vanskelig teknologiske dubbeditter" og vist veien med gode brukervennlige designperler......
....men det er jo litt i overkant å se voksne japanere og nordmenn gråte på TV-skjermen og legge roser på en musematte utenfor en eplebutikk da...

Jeg begrenser meg til å være veldig trist for at Steve Jobs gikk bort alt for tidlig - og er sikker på at hans standhaftighet og uredde syn på hva som "var bra og dårlig" kunne ha endret enda flere industrier, og kommet med mange gode produkter og IKT-løsninger i mange år fortsatt!



I nesten 30 år har jeg jobbet med Apple, mot Apple, med bransjer de har fokusert på og på alternative verdikjeder.  Jeg har vært begeistret bruker og vurdert Apple fra "helikoptersyn" i flere strategi-caser i norge og internasjonalt. Det blir spennende å se veien videre for Apple - om de er istand til å "beholde og videreutvikle" den nesten relgiøse tekno-mantra som Steve Jobs klarte å få satt på den digitale dagsorden og i mediaruten de siste årene. 

Historien om Steve Jobs er historien om litt tilfeldigheter, mye konfrontasjoner, god timing og bonus for langsiktighet og stahet -  godt blandet sammen med amerikanernes behov for å dyrke helter. Ikke for at en person har oppnådd 5% markedsandel på mobiltelefonsiden på 6 år med den "smarteste" mobiltelefonen....
Hvorfor klarte ikke vi i Norge eller Norden å få frem en bruker-orientert misjonær i den spennende tiden vi i IKT-industrien har bak oss? Hvorfor druknet Rolf Skaar fra ND i egne mini-maskiner- eller var Objekt-orientering en for "hidden breakttrue". Hvorfor gir gode innovatører opp før "det tar av" og selger livsvekene sine...  Svenskene burde ha kjørt frem en "Erichsson Hero de siste 30 årene - men Skype-gutta solgte også sjelen sin.. Det nærmeste var vel Mr Nokia - hvem som nå husker hans navn 7 år etter han gikk av! Det lå ferdige teknologier, selskaper og rettigheter  i FAST-systemet som kunne etablert alternative verdikjeder for musikk, mobil og media-løsninger med John Lerviks navn på.... men disse gullkornene har nok blitt glemt i MS sine mørke skuffer nå! Akkurat slik som de fleste "innovasjons-lysglimt-kapasiteter" som ikke sørget for å skape sitt "footprint" slik Steve Jobs gjorde..

De første 25 årene var Apple en propritær, "mer enn litt" sær 5% PC-aktør som sverget til å ha full kontroll på hele verdikjeden- teknologisk, sw/hw/service og merkantilt. At Steve Jobs ble kastet ut fra Apple ganske tidlig og forsøkte å bringe med seg sitt åpenbare kontrollbehov videre til Next cube, som skulle "frelse media/grafisk" enda mere enn MacIntosh 1&2 hadde gjort, var en dyrbar erfaring for han i "brytningstiden" for åpne operativsyststemer inn i teknisk dataverden (IK/RED/UNIX etc) ...
Men da han tok med seg grafikk-teknologien sin inn i animasjons-selskapet Pixar, så endret det en hel bransje - hvor tegnere vel satt fortsatt på lange rekker med kalkpapir og blyanter i 50 varianter. Ikke rart Disney kjøpte alt sammen - og Steve Jobs kunne returnere til Apple som var på konkursens rand gjennom mesteparten av 90-årene.... Dette er historien om de store selskapers dårlige evne til å skape egen innovasjon- og som kjøper inn ferdige selskaper når de er "modne"...
Sånn med dominant Disney i film, sånn med HP eller IBM i IKT.... og snart Apple ....?

Det er de siste 10 årene- etter han kom tilbake til Apple som har fått Jobs opp som "guru".... Og det er fortjent- alt ettersom han reddet selskapet "sitt" opp fra 90-talls økonomisk gjørme på en imponerende måte!

Det Steve Jobs skal huskes for - er at han de siste 10 årene har endret hele industrier, slik som   musikkindustrien - og kom med den lille, sexy, håndterbare dubbeditten iPod som gjorde at millioner av kidzzza + senere de fleste andre musikkelskere kunne "ta med seg" hele platesamlingen sin på 100gram og plugge seg inn til en kontrollert "verdikjede" (les salgssted) hvor som helst.
Hvor var Sony, med etterfølgeren til sin walkman? Hvor var Nokia med sine 60% globale mobiltlf- share? De lurte vel på fortsatt når flashminneprisen ville gå ned eller ladere bli mindre enn 1/2 kilo - eller feiret at de byggde inn verdiskapende kameralinser i sine 2.gen telefoner ?? Hensynet til historien og ymse comittments til kanal og partnere hindret de vel å henge med på fremtiden?
Om plateselskapene gråter over mindre "kontroll" på pengestrømmene, så jubler brukerne over nyvinninger. Jeg tror jo kaken sett fra artistene ser mye bedre ut idag - og folks "totale forbruk" av musikk har økt på bekostning av andre 24/7-alternativer... takket være Jobs fremsynsevne!

Der databransjens dinosaurer lanserte et "consument-produkt" for så drive "6 måneder beta-testing med kunder/kanal" , eller ha produksjonsvolumer oppe først året etterpå, så var Apples nylanserte produkter tilgjengelig på lanseringsdato - i volumer!  Men de brukte også "kølapp-trikset" for å bygge videre momentum - og fyllte en "kjøpt&lojal epplekanal" opp med varelager slik andre dataleverandører hadde gjort i mange år!  Måtte jo gå bra sålenge produkter og løsninger var over "kvalitetsgrensen" akseptabel. (Apple er ikke verdens beste elektronikk-produsent heller da...) Apples taktikk var tuftet på de dårlige "planøkonomi-regimer" hos resten av bransjen - stadig mer avhengig av asiatisk 12mnd produksjonsplanleggingsfaser.
Grådighet og comittment til fabrikkordre ble snoren rundt halsen for Compaq, IBM PCCo, Whitelabels, DECmicro og andre, som forsøkte å trenere device salget når produksjonskost på elementer gikk ned 10% pr mnd....
Historiene er mange - og det er ikke rart at noen av 70-80-90 tallets dataaktører ikke klarte å følge med på 3.part-produksjonsregimer. Derfor er "audio-aktører" som Samsung og LG på vei forbi de "tradisjonelle" aktørerne som mer eller mindre ligger i "grøfta" og klager på overheadkost internt ....

At smartphones, applikasjons-verdikjede og "epple-mobilmarkedet" ble lansert i 2005 var fremsynt av Steve Jobs. Mens symbian-menigheten vrøvlet, microsoft vaklet på hvilken "fot" de skulle stå på, så kommer Apple  med fiks ferdig løsning - og presser seg inn i telekom-selskapenes marketingmaskineri ved at de fikk store grupper av innovative forbrukere på sin side. REM/Blackberry fikk ikke ekspandert sin propritære plattform raskt nok i europa, så de ble en "stabil bedriftsnisje" mens Apple har vokst mer enn "markedet" og er på "den riktige gren. Det liker analytikere..Det var ikke selvfølge at Apple skulle "inn i varmen" til telecom-operatørene- og siste ordet i kampen om trafikkinntekter, klipp av app-markedet etc er ikke sagt... Men de første årene har de jo klart seg pent....
Men selv om iPhone plattformen er bra og fungerer isolert sett, så står Apple for ca  5% av den globale mobiltelefon-markedet... eller 20% av smartphonemarkedet fortsatt 5 år etter lansering. Og større kommer de ikke til å bli med premium price og høy brandprofil. men de er i et voksende segment- og gjør de riktige tingene med dine trofaste brukergrupper. iPad er "leading device" men hvis 99% av bransjen legger sine resurtsser på Andoid eller MS plattform, så gir det globale regnestykket seg selv!

Tablets, tuch, speech, voice , smart-pen- løsninger - og en lang rekke programvareløsninger - alle nyvinninger andre teknologiselskaper  har delvis lagt i skuffen - og som Apple "relansere i litt ny innpakking" Imponerende bra gjort - vel regisert av Steve Jobs ! 
Steve Jobs evne til å ta "lagrede ideer" opp av andres skuffer, pakketere det på nytt og gå 100% inn for å lansere noe som endrer eksisterende verdikjeder, er og har vært imponerende.
Om han hadde 5000 utviklere tilgjengelig eller ikke - evnen til å drive frem det perfekte - til riktig tid og riktig form var viktig. "forskjellen på suksee eller failure kan være 1 vs 3 "knapper" , eller 0,1 vs 1,0 sek. responstid.
Jeg vet at  Steve Jobs ikke tillot avvik på "suksessformelen" noen gang- og var en tyrann innad som drev sine utviklingsavdelinger til vanvidd....
I ulike land - i ulike bransjer og med fokus på "oneclick-understanding" og responsivitet. Maskiner skal tenke like raskt eller raskere enn ditt eget hode! Når du venter på svar tar det 0,4 sek før tankene er på andre forhold enn det "dubbeditten" skal gi deg av bokstaver, lyder eller bilder...
Han bidro sterkt til at folk flest har gått fra "1-2 til 100 og videre til 400 verktøy" for å klare sin jobb eller oppgave gjennom året eller  sin sosiale samhandling.
Historien om brukergrensesnittutviklingen og multitasking kommer snart på bloggen her ....

Det er denne evne og gudegaven Steve Jobs bør huskes for - for det er mye mot, tålmodighet og stahet som kreves hvis din visjon er å endre musikkindustrien, mobilindustrien, PC-industrien eller hva det neste skulle ha blitt ??

Hadde Steve Jobs levd videre, er jeg sikker på at han hadde gått tilbake til sine "tekst/infobaserte" bransjeløsninger og etablert en ny digital plattform for tidsskrifter, aviser  og magasiner.
At han ville ha laget en verdikjede direkte fra informasjonsforfatter/eier og til leser, gått igjennom et "AppleApp"-regime hvor % av inntekt ble fordelt utenom forleggere, narvesen eller andre aktører med røtter og tradisjoner fra forrige årtusen, er jeg ganske sikker på.
Om prosjektet "Normazon" ligger i skuffen hans fortsatt - og blir videreført av de som skal føre hans "arv videre" blir jo spennende å følge med på!

Måtte Steve Jobs ha påvirket mange nye IKT-innovatører langt utover Apple sin "menighet" til å tørre, ville og klare å endre både de store og de små arbeidsoppgavene folk flest er opptatt av og burde hatt fokus på!
Dessuten må noen andre nå få frem lagring, distribusjon og gjenskapning av den digitale "lukten" eller den digitale "smaken" ! Lukter jeg norsk oppfinnelse, solgt til Apple om 10 år?

R.I.P Steve Jobs



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar