En elendighet kommer sjelden alene. Vinterens "trykk" på den politiske ledelse rundt stadig flere uhell og uheldigheter på togene, blanke sider i nasjonal transportplan og energi-infrastruktur hadde knapt lagt seg før de norrøne guder på sagaøya måtte hevne seg på oss som ikke hjelper dem i deres nasjonale konkurs-elendighet...
Når du står midt på svartskjær, er det lite prevantivt rent navigasjonsmessig du kan gjøre! Minister Kleppa smiler oppgitt, og tror knapt sine egne øyne, men mener at informasjon er bra! Som om det alene kan dra båten av skjæret!
Det er lite hun kan gjøre med selve vulkanene på Island, eller at tjenestemenn i gamle NSB glemte å bytte ut kreosot-svillene i gamlebyen (1.april) Men hun kan sette nye folk inn i sentrale posisjoner, sikre politisk prioritering, og følge opp at det faktisk kommer penger også for denne prioriteringen.
Men en politisk ledelse, som vet at vulkanske utbrudd sannsynligvis gir problemer med en viktig samferdsel-gren- flyindustrien, burde i mange 10-år kunne ha sett et slikt scenarie, og funnet gode tiltak for å redusere skadevirkning til et minimum.
Når målingen av hvor "askeskyen" befinner seg gjøres fra Andøya, sammen med europeiske estimater fra UK, så kanskje informasjonen er så dårlig og usikker slik at enhver flyving må instilles. For sikkerhet skyld... Hvorfor kan man ikke måle densinitet reellt, eller følge risiko-beltet "online realtime" nå i 2010, og dirigere (mulig ferre) fly eller propellbaserte helikoptre rundt de farlige områder er meg ubegripelig!
Her har noen og noe sviktet i mange år!
Målestasjoner over scandinavia, beredskaps-planer, scenarie-beregninger for alt fra jordskjelv, vulkan, skogbranner og krig- kanskje ministeren og den politiske ledelse skulle stillt noen spørsmål i den retningen opp igjennom årene, istedet for å skulle godkjenne togavganger Hamar-Elverum eller type sviller på nordlandsbanen!
Noen er bra på detaljer, andre på strategiske grep! Jo mer Kleppa bortforklarer i detaljer, jo mindre tid og kraft får hun til å endre det fundamentale problemet med hele samferdsel-sektoren. Desverre!
Kanskje hun skulle byttet ut ledelsen i Avinor - som tydelig er mere opptatt å maksimalisere tax-freesalget på Gardemoen og få opp utleje-pris pr m2 enn å jobbe frem gode "worst-case" scenarier for selve flyvingen og dens pålitelighet, så nødvendige investeringer og tiltak kan bli vurdert av ministeren! Ved siden av nøkkel-ansettelser, så er det strategiske grep som burde være hennes ansvar og fokus!
Det er helt utrolig at ambulansetransport- og nordsjøtransport, og kanskje halvåparten av inne-nordiske flyruter har vært stengt i 3-4 dager. Hvis resten av europa er stengt, så forstår jo jeg at det ikke går fly til/fra norge derfra.... men...
Fortsetter flyene å stå på bakken mange dager, så vil ihvertfall endel flyselskaper med lav EK gå konkurs... Ved 50% godkjent flykapasitet kunne sikkert noen vært reddet! Ser vi historien fra hvordan bankene ble overtatt av staten i begynnelsen av 90-tallet om igjen? What a waste!
Det eneste som er forutsigbart er at det kommer flere samferdsel-katastrofer fremover.... og jeg håper virkelig at minister Kleppa bygger opp ledelsen i sentrale samferdsel-organer med mennesker som har evner og forståelse langt utover definerte og aksepterte "prosess-orienteringer". Idag virker det som om det er et poeng å ansette ledere som har minst mulig samferdselkompetanse - og jeg har ingen tro at disse lederne kan endre en 50år gammel ukultur i respektive organisasjoner heller. NSB, JbV, PT, Avinor, Vegdirektoratet - listen er lang og papegøye-teknikker utbredt..
Det overraskende er vel at ledende politikere fortsatt klarer å fremstille "takras" om vinteren som overraskende!! Og at jeg sitter her i Oslo på 3 dagen og ser på stort sett blå himmel og fin bør for medvindseilas..
søndag 18. april 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar