onsdag 23. november 2011

MinDoktor.no fra DIPS - ubrukelig samhandlingsverktøy

I rekken av elendige digitale verktøy som skal effektivisere og styrke dialogen mellom brukere og aktører innenfor helsevesenet, så må DIPS sin programvareløsning MinDoktor.no komme høyt opp på listen!
Den svikter FØR du har kommet igang! Inngangsdøren til dette flotte verktøyet hvor man både kan bestille og avbestille legetime er "gjenspikret"! 

Er det noe rart folk er litt skeptiske til digitaliseringen mellom bruker/pasient og de profesjonelle aktørene innenfor norsk helsevesen?

Jeg har i flere dager skulle bestille en legetime hos min fastlege gjennom 15 år (visste vel ikke hvem som var fastlege, men at det var på CC Vest legesenter) , og søkte opp tlf. raskt (takk til google..)
Kun timebestilling via portal var mulig stod det, så da var det bare å lete gjennom alt på portalen for hvor og hvordan man skulle gjøre det....
Nede på en side står det jo at man trenger registrering , brukerident og sikkert passord på sikkert 10 tall/bokstaver og case sensitiv.....

Problemet var jo at det ikke var noe sted å "trykke" for å varsle at Ja, jeg trenger ident/passord... selv hvor mye jeg "lette etter denne eneste funksjon jeg trengte ! Dermed måtte telefonen frem..

At telefonen er betjent noen få timer pr dag, med laaang lunsjpause, og at 3-4 gang jeg ringer dem blir jeg satt i kø - ja den siste så lenge som det tar å skrive dette blogginnlegget betyr vel bare at samhandlingsambisjonene til fastlegen min ikke strekker seg lenger enn at de bare ønsker å ha meg på en betalt "venteliste" på innbyggere som trenger lege år om annet....

PS; da jeg endelig kom igjennom på telefon, var første legetime mulig om 2-3 uker !! På et legesenter med "fastlegefinansiert arbeidsgaranti" i november ! (og da jeg enda senere på dagen kom opp på programvaren/portalen, så fikk jeg ingen beskjed om når jeg kunne få time, og med hvem.....)

Jeg tror primærhelsetjenesten og fastlegevirksomheten i Norge er overmoden for å endre fundamentale forhold med sin drift og sine rutiner.
Data-løsninger som denne fra DIPS  som kun er lagd for å holde pasientkøen lengst mulig "ute og borte" fra sine flotte venteværelser og sine tomme legekontorer er bortkastet penger sett fra "brukerens øyne". Dette er som å bygge tusen rundkjøringer for å hjelpe til med køer i roshtrafikken- det gir bare plass til flere biler i den samme køen - men alle bruker lengre tid pr unit....

Betaler helsenorge for mye til fastlegene, slik at de bare kan sløse bort penger på hinmdrings-programvare, og all ulik instrumenter som har en "utnyttelsesgrad" på lavmål?

Hadde det enda stått en mailadresse på minDoktor.no, kunne jeg sendt melding om at jeg trengte en time, så kunne de respondert på det tilbake når lunsjpausen var over....
Jeg tør ikke tenke på hvordan reseptløsningen er eller fungerer..... men jeg vet hvordan den fungerer i danmark - der har de fokus på at det skal være lettere, raskere og bedre også for brukeren ! Det er der fokuset for samhandling mellom individer og offentlig betalt helsevesen bør legges! --))

Men heldigvis så kan jeg skifte fastlege via min side på NAV.no ....bare jeg finner passordet der da ! --))


CC Vest Legesenter
Tlf: 22500580

minDoktor.no
Velkommen til CC Vest Legesenter.
På denne siden kan du utføre en rekke vanlige tjenester hos ditt legekontor. Du kan velge mellom følgende tjenester:
  • Bestille resept
  • Se svar på reseptbestilling
  • Foreta timebestilling hos fastlegen din
  • Avbestille legetime som er bestilt gjennom denne tjenesten
  • Sende og motta meldinger til din fastlege eller helseinstitusjon
  • Bestille ny attest
Tjenestene krever innmelding fra ditt legekontor.
MinDoktor.no tilbyr to typer tjenester: Åpne tjenester som alle kan benytte sålenge man har fastlege på valgt legekontor samt de tjenestene som krever registrering. For å registrere deg som minDoktor.no bruker må du møte opp på legekontoret ditt. De vil da i løpet av kort tid registrere deg og du vil motta et passord på SMS.
Denne tjenesten må ikke benyttes hvis du trenger øyeblikkelig hjelp. Ta kontakt med ditt legekontor eller ring 113.
Dips ASA

Profdoc Norge AS

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar