søndag 30. januar 2011

gullhåret som brast..........nesten!!!

......forrige uke havnet jeg på legevakten ved ankertorvet i oslo med "ledninger i skulderen" strukket og røket... At jeg parkerte ved statuen av Krogh,, måtte lete 5 minuttter etter bilettautomaten (som stod ved husveggen 78 meter fra parkeringen), for så å gå tilbake til bilen, småskliende på issvuller og umåkt parkeringsplass, får så være, og tanker om hvordan andre pasienter med brukne lemmer opplever dette - skyves også bort i denne sammnenheng.....


3,5 time etterpå, med god erfaring og innblikk i hvordan norsk sykehusvesen har fokus på effektivitet og responsivitiet, kom jeg derfra med manuell skrevet resept på piller... for på ny vente på at apoteket rett utenfor skulle gjennomføre sine prosesser og rutiner (som umulig bør kreve mye medisinsk kompetanse....)

(Ingen forkleinelse på hyggelige personale i fronten på legevakten - eller om det var noen barn som ble prioritert foran gammel gubbe som meg....men total terningkast blir ikke bedre for det - her er det store forbedringsområder!)
Det var da jeg i mørket (parkeringsplassen er jo ikke opplyst av hensyn til byens glade biltyver) jeg så frøken europark med lommelykt inn i frontruten for å se min lille lapp som hadde betalt for 2 timer... Med ydmyk jammer om mine 3,5 timer på metallseng - ventene på smilende leger som hastig fløy videre- med armen i fatle.....godtok hun akkurat (så vidt) at jeg kastet meg inn i bilen og rygget ut ...fort! Noen ganger føler man at man vinner 5-mila på et par sekunder..

 Så da jeg kjørte ut i storgaten og registrerte på hausmannsbroen minst 15 politibiler/+ statens vegvesen og full trafikkontroll... tenkte jeg det var godt å spare 700 på europark - men tape 1500 for ikke å ha sikkerhetsbeltet på! Da ringte mobiltelefonen - og jeg var dum nok til å ta den......

 Så jeg stanser bare bilen (med automatgir) 5 meter fra gutta med bandolær, ga korte meldinger i mobilen til arvingen om at jeg nok hadde overlevd denne gangen også - mens jeg kastet fatlet og forsøkte å hente bilbeltet med den ennå friske høyrearmen.
Ikke lett- dette tar tid - men med svelging av smerte - og utsikt for å spare ytterligere masse penger på samme dag - lar det seg gjøre!

Så kjører jeg inn i trafikkontrollen og "legger meg helt på rygg" - uten å så noe galt og så lite som overhodet mulig! Etter å ha hørt på frasen; "jeg så du ikke hadde bilbelte" , sjekket førerkort, vognkort og lysene så kommer vegvesenets representant tilbake og sier " du løy da du sa du hadde bilbelte - og det koster deg 1500!!

Da forsto jeg at slaget var vunnet- så han rett inn i øynene og sa; "Jeg har aldri løyet eller sagt noe om det. Jeg har ligget 3,5 time på hard metallseng på legevakten, rømt fra europark som ikke har etterskuddsbetalingsløsning på parkeringsplassen og trenger å komme raskt hjem for å ta medisin og smertestillende piller - som jeg jo ikke kan spise før jeg kjører bil"
"Skal du diskutere om jeg hadde bilbelte eller ikke på meg - så samle sammen alle politi-mennene på trafikkontrollen så får vi høre hvordan dere har tenkt til å kjøre en langdryg prosess som dere ikke vinner allikevel"

Jeg slapp unna, kjørte oppover trondheimsveien over den flotte rundkjøringen på Carl Berner til  hundre millioner- uten å gi noe bedre trafikkflyt - (kjørte sikkert i buss-filen også) - før jeg bortover ringveien i 80 i noe som kalles miljø-fartsgrense (60??) så for meg blitzen fra fartsovervåkningskameraet ved Nydalen.......

 men slapp unna den fellen også! Det er jo et godt trafikkmiljø vi har i oslo...

Tenk hvor bra det blir når Meltvedt Kleppa får igjennom gjennomsnittsmålinger eller GPS tracking (+bilbeltesensor) inn i hver bil, så autogiro kan komme i posten for kjørt lengde/overskredet fart/ bruk av bilbelte, eller taksterer på alle ulik parkeringsplasser - inklusiv der hvor man uskyldig havner halvnaken  i mange ekstra ventetimer inne på legevakten - og er i realiteten sjakk matt for å gå ut med flere mynter til automaten....   

Inntil noen forstår at det er ikke farten - men bråbremsene, huller i veien, midtdelere i svingene  og parkeringsfellene som florerer  vi vel egentlig kommer til å krepere av; ha en glad rehab helg !--))



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar