Dette er innlegg på LinkedIn / Handelshøyskolen BI sin gruppe, etter at Per Andre Marum la inn 4 stillingsannonser etter erfarne meglere / controllere på dette diskusjonsforumet. Sikkert litt grumpy reaksjon av meg- men jeg mener diskusjon om hvilken diskusjonsprofil hvert unike diskusjonsforum skal og bør ha er viktig.
At hodejegere som har noen hundre tusen kroner pr ansatt de shanghaier fra andre arbeidsgivere, eller direkte fra studier, skal spare inn på normale annonse-kostnader i en turbulent mediatid, mener jeg man kan kanskje stille et moralsk forretningsspørsmål om. "Nordens ledende" meglerhus er nok vant til å betale for rekrutteringsinnsats, men hvis det viser seg at "pengene beholdes" av mellomleddet (hodejegere) mener jeg det dreier seg om etikk og forretningsmoral for hodeløse jegere også....
------------
Det er sikkert mange gode grunner til å legge inn rene stillingsannonser på diskusjonsforum for Handelshøyskolen BI.
Om det er for å spare annonseringskostnader - eller det er for å profilere seg som den kuleste hodejeger i studentmiljøet - i skarp konkkuranse til Ludo som "selger ferdige BI kandidater" til høystydende vet jeg ikke. Om avtalen med "nordens ledende meglerhus har fast beløp for annonsering (les spare inn unødvendige kostnader) kan vel bare Marum svare på! Det blir litt feil uansett - slik jeg ser det!
...men når det i "gratisannonsene" søkes etter type "erfarne folk" til nordens ledende meglerhus - så blir vel mediumet LinkedIn / BI i beste fall bomskudd på målgruppen....Hvis hodejegere som vel ikke er kjent for å vurdere engang folk som er over 40 år - mener at BI studenter på 22 kan være "erfarne" på noen som helst område, er jo skremmende - og legger en tung bør på unge skuldre!
Jeg synes at folk fra BI - enten faglig stab eller studenter som har ansvaret for denne gruppen kanskje burde ta en interndiskusjon på hvilkne type innlegg som bør eksponeres her.
Dere bygger image og reputation- og har gode akademiske støttefolk i miljøet dere kan støtte dere på! Og om det er prosenter "finders fee" avtale som er inngått med hodeløsjegere - kan dere ta det som en case i etikk&moral med Prof. Weltzien-Høivik !
Skal stillingsannonser plasseres som diskusjonsinnlegg i det hele tatt? Skal LI ta opp konkkurransen med Finn.no? Hva hvis de 40 andre hodejegere begynner å spamme SM arenaer med gratisannonser ?
Skal SM være mer åpent for private eller ideelle organisasjoners behov for slik eksponering? Eller skal rene stillingsannonser fra kommersielle konsekvent aktører dyttes inn i studentavisen eller på Finn.no.
Er det greit at eks. studenters oppstarts-ideer bruker sosiale media til å skaffe seg ansatte/resursser, eller skal det kun være en "forretningsfaglig arena" hvor yngre folk får lov til å trene formuleringer, argumentere og debattere ??
Sosiale medier er et flott sted å bryte tanker og meninger på. Og provosere litt med overskrifter og spissformuleringer! Viktig å teste påstander som gir ulik respons - både på overskrift og innhold !
Om noen år- når sosiale media er fyllt opp av TV-programmers- ekstra-kanal, eller gratis-arena for ordinære annonsører - så er det forsent å reflektere hva som spammet ihjel en god arena for kunnskapsvekst.....
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar