Kampen om verdens eldste trofe, the ugly cup, er igang i Valencia mellom Allinghi og BMWOracle. Tro ikke at det blir mye dekning av et slikt arrangement på norske TV kanaler i disse vinter-olympiske tider.... men takk til internett og nye mediamuligheter for oss med dragning til det våte, det ekstreme og det ultimate....
http://33rd.americascup.com/en/regate/regarder-la-course/show.php
Denne gangen blir nok 90% av seilasen avgjort av nyutviklet teknologi i seg selv. Da ser jeg bort fra det juridiske mellom forsvarer og utfordrer, som sånn sett ikke er det mest interessante. Sannsynligheten også for at minst en av båtene "ryker" når man seiler 90x90fot on-the-edge er også rimelig stor...
Det som er kjernen i America Cup sånn jeg ser det, er den team/miljøene som dannes for forskningen, design og produksjonen av konstruksjoner, materialene, og elektronikken.
De store regattaer og syndikater rundt dem gir oss alle nye innovasjoner som utnyttes og brukes i alle maritime aspekter, ja endog i andre industrier og øyemed.
Jeg er sikker på at Røkkes nye seilbåt får utstyr som er utviklet i seilaser som VolvoRace og AmericasCup. Et lite land som NewZeeland har hjemmeindustri som aktivt er med på denne banehalvdelen, og sørger for at selskaper og mennesker tar del industrien som scalerer innovasjonene. Dette mens norske miljøer ser ut til å stå på land og bivåne..
Dette er feil og trist for en tidligere sjøfartsnasjon, og som burde ha resursser nok til å være med på disse innovative arenaer, for senere å sikre teknologioverføring til skip/maritim sektor. Om 20 år står det kanskje noen Wingmaster på lasteskipene som går på kysten, eller de som tegner skrog er de med erfaring fra flerbåt-konstruksjoner.
Men det triste ved at Norge ikke er på banen, skal ikke ødelegge gleden ved å se AC oppgjøret 2010 i Valencia...
Bruk av vinden som ren energi i alle aspekter er fantastisk... men Norge som nasjon vil vel helst bli assosiert som "petroholiker" og landet som betaler seg ut av Co2 utlippene heller enn å bruke eks. Statoil som motor i fremtidig grønn seilas!
mandag 8. februar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar