Hva er meningen med å kaste gode penger etter de tapte? At staten som minoritetseier i et stadig slankere selskap ikke klarte å komme seg ut av dette for noen år siden tyder på dårlig forvaltet eierskap- nok engang!
SAS er dømt til å tape på alle fronter som moderne transportør: Og hvis de tror at det er mange folk som vil betale masse mere penger for å få et smil ekstra ombord i flyen, er de på viddene!
SAS vil aldri kunne redusere kostbasen sin mere enn p2p selskaper, og dermed kunne øke konkkuranseevnen. De er låst fast i en organisasjonsmessig hengemyr, og med flystruktur med Kastrup som HUB til resten av verden i en tid hvor hurtige direkteruter fra hele norge er viktig. Skal du (og noen få andre) bruke SAS/Star internasjnalt så blir det ofte ekstra stoppested på Kastrup som tar tid og koster mere!
(Og hvor mange av passasjerende er virkelig avhengig av et innfløkt internasjonalt rutenett, som de ikke får fra Heathrow/Frankfurt eller Amsterdam?)
Er en billett på selve flysetet verd 4-5 ganger mere enn billigselskapene? Neppe, selv Norwegian som "mediumservice-selskap" lever jo godt med å kunne doble prisene sine siste året- i ly av SAS sine generelt høye priser! Hvem utfordrer Norwegian fremover? Ikke SAS ihvertfall!
Når en enkeltreise Oslo-København koster 2-2500, så er nok det delvis for å vise/betale tilbake storkunder dype rabatter/bonuser etc på årsavtalene.
Selv ikke normale bedriftskunder uten "storkundeavtale" synes det er greit å betale 5000 t/r for en reise oslo-københavn.
Resultatet er at det er få bookinger, alle "frie reisende" booker Norwegian inntil SAS får kalde føtter for tomme fly opp til avgangen og må kjøre kjempekutt på prisene for å fylle opp flyet!
Dette er som dengang IBM PC kostet dobbelt så mye som Kloner produsert på samme plattform.. Og markedsandelen falt fra 20 til 3% før man oppdaget feil "storkundestrategi".
Når SAS tror de kan "posisjonere" seg som fullservice- dobbeltprisende selskap for næringslivet og få opp lønnsomheten ved ågerpriser hinsides alle alternativer, så er det duket for mageplask på rullebanen!
Kostnadsreduksjon, frasalg av alle andre enheter som "suger" penger av de reisende rundt flyplassene (hotell/lejebil/pølsebod/groundservice) har de jo ikke særlig mere med å gjøre.
Da gjenstår det å operere flyene som det var ordinær buss-selskap, hvor hyppighet, punktlighet, rutenett hjemme og europa samt sikkerhet er kanskje verd 10-20% premium price.
Men det betyr at SAS fortsatt burde redusere prisnivået med 40-60% samt beholde eller øke selve flyreisene, for å få tilbake kundenes tillitt. Og med det prisnivået kunne "trykke" Norwegian ned til markedsandel som nr2-selskap på under 20%.
SAS trenger vel ikke flere mennesker eller høyere operative kostnader enn alle andre for å fly et fly? Og gjennom StarAll. så får de sikkert de dypeste Boing-rabattene og laveste drivstoffkostnadene på ny flåte også....
Men jeg gleder meg til RyanAir eller EasyJet reiser fra Rygge til Cph/Europa. Det er en helt annen kostnad, tidsbruk og effektivitet enn sel v det vi ser fra Norwegian på verdens dårligste og dyreste hovedflyplass - Gardemoen. 35minutter uten service og litt trange seter klarer de fleste når man sparer 4500kr, "pølse/taxfreefella" og 1-2 timer ekstra tidsbruk...
(Det kunne like godt vært Malmø Aviation eller DanNorSwedian. Selv om Kjos er god brumlebass i førersetet av Norwegian, så er det ingen tvil om hvem som er strategene innen nordisk aviation, og det er 2 brødre som ble "fralurt" og tvangsolgte familieselskapet (Braathen SAFE) men som var smarte og dyktige nok til å komme på rullebanen igjen som deleiere i de nye utfordrerne som MA og Norwegian!)
At du og jeg i 10 år har subsidert et selskap som priser seg ut av "buss-transport-over-bakken-markedet" er utenfor politisk anstendighet! I tro at det er viktig i fremtiden at SAS skal holde Norwegian i øra med konkkuranse?? Den må komme nedenfra, med nye aktører som kan utfordre både SAS/Widerø og Norwegian! Men jeg frykter mest at ny "seteavgift" på internasjonale ruter blir 500,-, slik at politikerne via Avinor kan fordele ut direkte subsidie eller ta på seg arbeidsoppgaver som gavner "establishment" og eget selskap...SAS!!!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar