Gratulerer til Norwegian for de beste resultater. Det viser at det er mulig å tjene penger i aviation, riktignok hvis 2 viktige forutsetninger er på plass;
1. For lite konkkurranse (ruter og avganger) fra de rene billigselskaper som EasyJet, Ryanair, Virgin eller andre nye.
2. Når det generelle prisnivå fra SAS ligger så ekstremt høyt som det gjør, så kan Norwegian enkelt løfte prisene sine til det dobbelte.
Jeg sitter med en følelse at det er det som er gjort siste året. Og kundene godtar det både fordi det fortsatt er under 50% av SAS, og de andre selskapene ikke er riktig på banen...
Jeg skulle gjerne ha tilgang til dypere trafikkdata og gjennomsnittspriser for å få frem andre KeyPerformance Indexer på både SAS og Norwegian før jeg blir aksjonær i selskapet... Med 10,7 mio passasjerer i 2009, så er overskuddet ca 40,- pr bilett. Det er små marginer vi snakker om. Men pilot Kjos har rigget stramme styringslisser i organisasjonen, så de har bedre forutsetning for rask å agere på endringer fras alle sider!
Sitter med en litt dårlig følelse om at det ikke skal så mye til før Norwegian kommer ned fra pallen.... Hva skjer hvis SAS får orden på kostbasen sin, fjerner alle rabatt/bonusordninger og reduserer generelle priser med 50%?? (som de bør gjøre raskt for å tvinge frem en helt ny forretningsregime)
Eller hvis EasyJet satser på times-direkteruter til London hver dag fra Torp/Rygge/Kjeller? som medfører nedgang på den kostbare Gardemoen-strukturen? Medfører dårligere inntekt også for Avinor, QPark og de andre som melker på Gardemoen.... Men det sørger nok samferdselpolitikerne ikke skjer gjennom hard regulering av aktører og ruter til/fra utlandet...
Så Kjos er nok i trygge farvann, bare han ikke viser helt ekstrem god lønnsomhet fremover da.... for da kommer janteloven også inn og den kan være vel så vannskelig å håndtere som regulation...
torsdag 11. februar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar