tirsdag 19. oktober 2010

3000 milliarder - er det nok?

Oljefondets verdi er stort og gir oss nordmenn en trygghet og rikdom som en hvilken som helst lottogevinst skulle man tro - hvis vi hører på alle glade ansikter på TV! Men er egentilig 3.000.000.000.000 mye? eller ca 600.000 pr nordmann nok?

For at jeg skal leve - uten å måtte ha andre inntekter, så trenger jeg;
Formue i banken/innskudd; 10 millioner
Normalrente/avkasting av formue; gjennomsnitt 5% gir meg 500.000 i årlig inntekt
Betaling til fellesskapet - skatt 28% av de 5% = 140.000
Globale/nasjonale inflasjon dekket inn; 3% = 300.000
(settes tilbake til formueen som derved blir større hvert år)

For å kunne bruke 60.000årlig, eller 5000 pr måned,  på det gode livet, trenger jeg altså 10 millioner på konto...ikke som fugler på taket eller futures på børsen!

Så oljefondet på 3tusenmilliarderkroner er altså kommet 6% på vei til å fylle opp min "fiktive" nasjonale innskuddskonto... Sånn sett kunne de likeså godt ha gjemt pengene i flytende gass noen hundre år til - og ta det opp for å sikre nasjonal soliditet for mine tipp-tipp oldebarn når de trenger det.....

Jeg ville nok blitt glad for å kunne sløse bort 5000 ekstra pr mnd, men såååå viktig er det ikke heller... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar