tirsdag 5. oktober 2010

Legg CV , karakterbok og erfaringsinfo til DINSIDE.NO

Det jukses med CV-oppsett og utdannelse-godkjennelser og arbeidslivserfaring. Datatilsynet mener det er uheldig at private CVbanker er indeks-søkbare for google, og 200 rekruteringsselskaper har hvert sitt elendige CV-database (som webcruiter) som sløser bort godtfolks tid!

http://www.idg.no/computerworld/article180539.ece?nl=1

Samtidig begynner man å se bak "jubel-tallene" for Minside-prosjektet at det er kan skje ikke så ofte folk er inne på sine personlige sider....det er sjelden man endrer fastlege eller søker på nytt skattekort - til at passord-kalkulator-regimet blir tatt frem...selv for fingerferdige internett-nordmenn...

Det beste forslaget er å lage en "Personlig digital bankboks" som en integrert del av denne offenlige tjeneste. Marginal utvidelse av dette offentlige IT prestisje-prosjektet !
Jeg vil lagre /samle alle mine digitale dokumenter, autorisasjoner, karakterkort, medisinjournal etc på et sted som JEG kontrollerer.
Så kan jeg gi tilgang til de som spør om å få tilgang/leserett, enten det er hodejegere, sykehus i utlandet, eller familie. Jeg kan i testamentarisk form bestemme hvem som skal ha "reservenøkkel" - i tilfelle jeg ligger i koma eller er død - og viktig personlig informasjonligger i min bankboks..

At større nytteverdi for MinSide.no, kombineres med terminering av "personlig informasjon på avveie" - samt gir en mulighet for at utdanningsinstitusjonene kan bekrefte de som har en graduation, gjør jo dette til en WinWinWin situasjon.... bortsett fra "for noen utskudd av katalog-haier" som tror de vil kunne lage separate 3-parts databaser som er ajour over tid......

Samtidig vil jeg lage min egen blogg/informasjonsside som er offentlig og som jeg skal stå til ansvar for at er korrekt og etterettelig. Her skal jeg kunne motta forespørsel om å få bekreftet f.eks akademisk grad- og kunne sende nøkkel for å åpne BIs bekreftede dokument. Da kan jeg også peke hit når alle ulike mennesker som har behov for å se min erfaring/kompetanseprofil ringer/skriver.
Mange legger ut dette på LinkedIn, delvis facebook, eller noen av de 200 andre sosiale sidene som eksisterer. Over tid så er det et par steder som overlever- men prinsippet om en personlig CV-side som alle vil kunne gå inn ¨på, fjerner risikoen for "kompatibelitsproblemer" over 10-årsperioder (har du forsøkt å åpne et dokument laget i AmiPro eller MathPerfect i det siste??)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar