Fenomenet blogg har noe positivt, ytringsfridomsk og selvstendig over seg, og bidrar til at mange flere mennesker ytrer seg mere om mange flere temaer idag enn for bare få år siden. Informasjon er blitt "ferskvare" og demokratiserende i en helt annen grad enn i forrige årtusen!
Tydeligvis mener Fritt Ord stiftelsen at kvaliteten på frittstående blogger er så "dårlig" at de trår til med milliondryss til frittstående bloggere.... !
http://www.aftenposten.no/kul_und/article3842548.ece
Det virker som om som de fleste som kom igjennom juryens nåløye, er stort sett folk fra eksisterende mediabedrifter, som skal bygge opp enten "litt grundigere" forum eller dypere arena for meningsytringer enn der de har jobbet i. Jeg unner enhver media-entrepenør oppbacking og økonimisk støtte til gode prosjekter - og er sikker ¨på at den digitale verden gir flere- raskere og bredere media enn i sin tid magasiner, aviser eller radio/TV gjorde. Men hvorfor kalle "kommersiell" internettbaserte portaler eller hjemmesider for "bloggere" - bare fordi de gir mulighet for 2 veis dialog med interessentgruppene/menigheten sine??
Jeg mener at folk som skal gjøre kommersiell virksomhet - eller fremføre en organisasjons budskap, først og fremst bør etablere og betale for sine egne web-sider/portaler og markedsføringsverktøy. Noen er basert på idealisme og har da en organisasjon i ryggen som "sponsor".
Mediaverden på innholdsiden idag er ikke mye annerledes enn da man måtte etablere papir-magasiner/blader eller andre mediaarenaer for å få frem sitt budskap. Forskjellen idag er at man kan lage en arena uten store oppstartskostnader - på internett - og redusere markedsføringskostnadene ved å bruke sosiale kanaler som "gratis-PR" for å nå ut til sine respektive menigheter. Sånn sett gir dagens media muligheter for å styrke ytringsfrihet og demokratiske grunnmuren - åpenhet er iseg selv viktig! Når vinnerne er glade for støtte, for å kunne ansette folk for å bygge opp "en mer profesjonell" blogg om sitt tema, synes jeg de kan kalle det hjemmeside, portal eller sosial-nettsted
Jeg synes at selve blogging i sin beste form er en privat-orientert meningsytringsarena - også som en personlig "trenings-arena" for det skrevne ord - som er litt mindre formell og bør forbli dette. At det er blogger for enhver interessegruppe, gossipp, politikk, sport, mat etc viser at ildsjeler (også fjortiser som skriver om blabla) utvikler god og positiv ytringsevne med det skrevne ord (ispedd litt foto...)
Jeg hører og leser at endel ledere (i næringsliv og organisasjoner) "blogger" og forsøker å sole seg i moderne sosiale medier, i noen tilfelle hederlig, i andre tilfeller ikke. Det er ikke vannskelig å lese de bloggene hvor medarbeidere fra informasjonsavdelinger har skrevet innleggene - i bedriftens/organisasjonens "profil-og kommunikasjonsplan". Sånn sett blir slike blogger en del av en (ofte enveis) informasjonskanalstrategi - og kommer forhåpentligvis ikke til å overleve. Et av de mest hederlige unntak er Paul Chaffey i Abelia, som skriver godt og jevnlig om mange ulike temaer og som balanserer sine personlige meninger med sin rolle som NHO-leder.! Noen politikere har også gode blogger, men jeg er faktisk ikke sikker på hvem som skriver Erna`s eller Hareide/høybråten sine gode innlegg, men konstanterer at layouten er parti-koordinert og at det kan gå måneder mellom hvert innlegg - og det er i stor grad enveis-rettet- med liten grad for annet enn "hyllings-tilbakemeldinger"!
Jeg synes det er positivt at flere ulike tyuper aktører bruker blogg-metodikken som diskusjonsarena, også når departementer tester ut om det kan gi inspill på konkrete politiske saker. Det brukes facebook og andre verktøy også og linker opp i hverandre blir stadig mere utbredt. Faren er at "den som skriker mest og høyest- får all oppmerksomhet" .
http://datalagringsdirektivet.wordpress.com/
og man skal ikke glemme hverken de "formelle" kanalene for påvirkning, eller at det er på en "offisiell portal/hjemmeside", gjerne som gir muligheter for øyeblikks-dialog, samt mer grundig interaksjon, at store deler av folk, grupper eller selskaper bør ha sin informasjons-grunnmur.
En blogg- og diskusjon / innlegg der skal, vil og bør være litt mere rufsete i kantene....ellers lærer vi stakkars skriveglade med mange meninger på hjertet aldri å bli bedre til å få frem budskap. Det er jo derfor jeg synes det er flott at en 14åring skriver blogg om en fjortis sin dilldall-dag og sminke og krikogfred og annet gossipp - for det kan være starten på ekte samfunnsengasjement. Men jeg er ikke sikker på om jeg liker miksen med adsense-vareprøve-eksponeringer eller direkte sponsing fra leverandørene til små skrive-kløende barn. Det er jo ikke nytt at leverandører sponser "trend-skapende innovatører" - men.... det er kanskje tema for et annet blogg-innlegg fra min side
Men jeg er ihvertfall glad for at Fritt Ord ikke fortsetter å dytte alle pengene sine i blad-baserte redaksjoner - ytringsfriheten i den digitale verden går raskere - er mer "åpen" og er mer kraftig enn gårdsdagen trykksverte-baserte var!
Nest skritt er å fordele pengene til forfattere av litteratur deler av de 95% som ikke får ut sine meninger - ikke til å forsvare papir-produksjonen og innkjøpsordningene som holder forlagene kunstig levende" ....men det er også tema for annet innlegg!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar