lørdag 19. februar 2011

gratis parkering for alle !

Med vintersol, fortauskafeliv, VM stemning på opptur  og ubrøytede gater i oslo kommer de gode ideene frem... og rasjonalet for at Oslo kommune byr på gratis parkering i byens gater!

Faktum i oslo, februar 2011 er som flg;
det er nå flere uker siden det snødde, og det har vært en sannt kaos med trafikken siden. Det kommer sikkert statestikk på småbulker, sneplogskader og brukkne hofter senere..  Først idag ser det ut som skilter kommer opp i sentrum/frognerområdet som sier at fra imorgen/mandag så blir det "veiarbeide/rydding av sneen utenfor kjørebane (les parkeringsplassene)". Påfallende mange "trafikksjefens etat biler å se- antar at de skal ha bort alle parkerte biler flere dager før lastebiler og gravemaskiner settes inn...
Bortsett fra at de siste ukene har jeg gjentatte ganger satt meg fast i dypsne og issvuller i min parkerings-glede, ødelagt plastikken under støtfangeren, og fryktet for bilens bunnpanne,  så har jeg hatt store problemer med å skli meg inn til pengeautomater som står "innesnedd" de også langs husvegger med istapper oppe og nede... . Med skulder i fatle og med dyp redsel for å ta rygg eller hofte på glattisen, så er jeg jo fortsatt en lovlydig parkerende bilist som kjemper meg tilbake til bilen med dum papirlapp for å legge bak en delvis isete frontute..

Men hvorfor skal vi bilister betale full pris for slik parkering når det er så elendige forhold i oslos gater?
Minimumskrav burde vel være at krav til ryddig parkeringsområde, som ikke er til fare for liv og helse, må innfris hvis betalingen skal kunne oppkreves. Ansvar og kostnader for dette er det vel ikke urimelig at adresseres til samme adresse som de som tar inn parkeringsavgiften?

I alle andre sammenhenger så er det en rettsbeskyttelse av forbrukere. Kjøper du en råtten fisk (som skulle være fersk), eller får du ikke levert den tjenesten som er lovet -ja så har man krav på reduksjon av prisen, eller levere produktet/tjenesten tilbake.  
Men gå inn på forbrukerrådets sider og les hva de sier om parkering..... de er jo mere opptatt av å skrive hva du ikke kan klage på av parkerings-bøter, enn å tale forbrukernes sak overfor de som har ansvaret for å levere "parkeringstjeneste" på en trygg og minst mulig trafikkfarlig (og skade-løs) måte... Parkeringstjeneste i mine øyne er at plassen er ryddet for sne - slik at jeg ikke risikerer bil eller lemmer for å kunne parkere til 30 eller 80 kroner timen ... 
Med 50 cm brøytekanter og massivt løssnø langs byens gater , liggende i flere uker i gatene på Frogner og majorstua (og helt sikkert alle andre steder i Oslo) så burde faktisk det gå ut melding fra de høye rådhustårnene om at det ikke tas betaling i det hele tatt!
Dermed så er det heller ingen grunn for bilister til å sende faktura til kommunen for knuste støtfangere og kolliderte bil-hjørner.... Det er kanskje det oslos bilister burde starte med for å få en anstendighet innenfor parkeringsregimet??
Hørte du Fabian?? Det kan jo være positivt at oslo går foran med godt eksempel - og oppfordrer andre byer til å stanse betalingsforpliktelsen akkurat de få dagene eller ukene dette gjelder....


Men forventet svar er vel å kjøpe meg ny bil - gjerne SUV med 4hjulstrekk og bakkeklaring som er "designet " for å kjøre rundt på Frogner...)  slik at jeg legger igjen enda flere avgiftspenger til fellesskapet....

1 kommentar:

  1. Dette er svært informativt innlegg, er den type informasjon du har gitt unike og verdt takknemlighet. virkelig et fint innlegg

    SvarSlett