Så er det skjedd igjen, feilnavigering av stor lastebåt i skjærgåden, flaut stående på skjæret minutter etter at losen var sendt av skipet...
At det går an!
Bortsett fra at losen skal jo være med til "ytterste skjær" er passert, så er det betenkelig at en skipskaptein med dagens navigasjonsutstyr klarer å styre feil i leden! Skipet ser rimelig nytt og velholdt ut- i motsetning tilendel skrap man jo har sett seile rundt i skagerak opp igjennom årene.
At konsekvenser med oljeutslipp i skjærgården ser ut til å være "mindre" denne gangen er utelukkende flaks. Nord-vest strøm/vind drev tungoljen til havs (ihvertfall ut i ytre oslofjord) istedet for på strendene på Hvaler nasjonalpark. De nærmeste dagene vil vise om bølgene blander oljen tilbake til moder natur, eller om flaket kommer inn på en av øyene.
Ille er det uansett....
Hvorfor klarer de ikke å lage dobble tanker, eller legge tungolje-depotene lenger opp i skipskonstruksjonene? Jeg trodde dobble skipsskrog gjorde at det skulle mye til for at det skulle gå hull på skrogene. Ihvertfall når man går på i 5 knop! Ombord hos meg går kun et og annet krystallglass og max en rødvinsflaske istykker når jeg går på skjæret i under 5 knop som er fartsgrensen innaskjærs!!
Når Bellona skriker om at de har sendt LOS-instilling til regjeringen - for at vi ikke skal bygge ned Los-tjenesten, så er det ikke sikkert det hjelper i slike hendelser som denne uken, hvis det ikke defineres hvor av/på-sonene skal være. Jeg tror de kanskje går i LOs ansvarsområde i sine meninger...
Har noen norsk los noen gang stanset et skip på vei ut skipsleden, basert på at mannskapet er trette, reduserer bemanningen på broen - eller setter på autopiloten for tidlig?
Hvem burde kunne tracke en slik logg og kunne gi konsekvenser ved tilbakekomst i norske farvann?
Opplæring av kapteiner og styrmenn på skip blir nok fortsatt viktig... Få andre områder er sunn fornuft og manuell utkikk + radiokommunikasjon mere verdsatt!
Inntil da får vi bare med store øyne og stor forundring konstantere at Norges oljevernberedskap ikke er istand til å få ut oljelenser på under 6 timer - for en båt som står på grunn "midt på KarlJohan". At`e går an!!!
Hvem skal ta konsekvensen av en slik elendig responsitivitet? Vi ser det jo hver gang det skjer en miljø-belastende ulykke i de maritime sektorer!!!
Er det for mye forlangt at forventningene er maks 1 time i "tungt traffikerte leder" som Fredrikstad/Halden,Herøya/Porsgrunn, Bergen, Stavanger/Haugesund etc?
Det skal ikke store hullet i skipssiden til før hundrevis tonn av tungolje er ferdig rent ut fra de fleste skipene.... eller skal vi vente på at myndighetene krever at alle skip i norske farvann kjører på utblandet olje, som lettere nedbrytbar dieselolje istedet for???
Og at utvidet losplikt gjelder for de som har tungolje ombord? Idag slipper kapteiner "som er vant til farvannet" utvidet los. Men det er på sjøen som på landjorda, det er i hjemmet de fleste alvorlige ulykker skjer! (Les det er i det farvannet du har seilt lengst og hyppigst at du "tror" båten finner veien mellom staker og i riktige sektorer helt på egen hånd....!"
Eneste "gode" med denne saken er at det fokuseres på naturreservoatet og konsekvensene der- og ikke på hytteeiere eller båtfolket som er drittlei av å vaske oljesøl fra egen badestige og spyle egne svaberg ....
Hadde båten gått på grunn de fleste andre steder på kysten hadde neppe så mange i de grønne miljøøer "stått opp" slik vi ser i denne saken! De kommer til å bruke det i argumentasjonen mot oljeutvinning utenfor lofoten----be sure!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar