lørdag 26. februar 2011

Sportslig jubel og forventet samferdselkatastrofe

Hvor var du da Marit Bjørgen tok GULL?? Kø på Majorstua!!
Dette blir en klassiker tilsvarende da Brå brakk staven!

Ingenting skal ta fra oss gleden ved store idrettsprestasjoner. Når Ski-VM er over skal jeg reflektere og oppsummere her på bloggen, men allerede nå ser vi konturene av den personlige "snuoperasjonen" til Bjørgen fra noen år tilbake, og sammen med superduracell-bondejenta fra Østerdalen gir de fleste nordmenn mye stolthet og nasjonal selvtillitt i tillegg til topp underholdning!
Bare så synd at de som  planlegger samferdsel  i denne byen ikke gir oss innbyggere annet enn forundring og frustrasjon .... og mange køer i alle varianter!
Tenk om disse ingenører hadde hatt ambisjoner om å kunne løse de utfordringer vi står overfor-og kunne tenke litt utenfor tradisjonelle boksen.... nå hvor enn den stammer fra !!

Ihvertfall for oss som stod på Majorstua og skulle opp til Holmenkollen var denne første lørdagen under VM en skikkelig nedtur! . Med billetter i lomma som i prisklassekategorien  "rimelig høyt" hvis de betales av beskattede penger, ble timene på perrongen ganske frustrerende. Dette selv om vi var oppdatert på all verdens apper på hvordan Bjørgen lå an - og om at tåken lå tett. Vi så krystallklart og digitalt for oss årets store sanse-løse happening der oppe oppe i lia .. ...
......for å komme opp dit med T-banen  før alt var ferdig, var kanske for mye å forvente !!

For endel år siden ble det diskutert hvordan en oppgradering av Holmenkollbanen kunne gjøres.  Noe "måtte gjøres" både på vogner og skinner/signal/stasjonsanlegg. Og at dette var smart å legge opprustingen av banen samtidig som "sprekkene" på VM-anlegget, slik at den ene fadesen kan tåkelegge den andre, får vel være. Vi kan og skal være stolte av hele Holmenkollanlegget vårt- det er et nasjonalt signaturanlegg som er viktigere enn de fleste andre utbygginger i dette landet!
Selv om noen mente at alle devnye bakkene kunne vært lagt til Midtstuen på den andre siden av veien, og demed kunne beholdt "museumsbakken" for sommerkonserter og også sikkert spart en milliard i skattepenger, skal ikke irritere meg...

Det som irriterer meg er den totale mangelen på matematikkunnskapene til Oslo Sporveier, eller Ruter, og hvordan de får lov til å bruke "en halv herregård" og flere års anleggsvirksomhet til å bygge denne bratte snubben av T-Banen opp den grisgrendte åsen. Dimensjonering av enkeltdager (som VM og Holmenkollsøndagen) burde kreve rimelig stor kjernekapasitet, noe aldri en linje-bane vil kunne gi - selv ikke med 4 spor - uten ihvertfall uten å lage sløyfe i enden...
Selv 30-50.000 mennesker er jo ikke all verden, faktisk ikke mer enn til en 2 divisjons fotballkamp i england, men klart det krever noen kalkylerunder for at dette volumet av mennesker skal opp og ned på et par timer, og pr tog er det plass til f.eks 1000 mennesker! Enkeltheten består jo i at det er et spor opp og et ned... og ingen asfaltalternativer å ta høyde for... Hvor mange TBane-avganger må man beregne pr time, og hvilke backup planer har man hvis strømmen går, en ulykke inntreffer eller ?? Mulighet for reservevei ned til Bogstadvannet - så busser ikke står fast i svingene... ....
De 263 andre dagene i året skulle jeg like å se trafikk statestikken for banestrekket ovenfor Slemdal, når jeg ser de gigantkøene på gressbanen og forbi Smedstadkrysset av børstraktorer som kommer ovenfra...
Jeg tror vi snakker vi om maksimalt utnyttelse på noen få % av den banekapasiteten som er bygget opp de fleste ukedager!  (og det kommer ikke særlig  flere innbyggere eller  "t-bane-pendlere" fra denne delen av byen heller....)

Et alternativ som desverre aldri ble realitetsvurdert var å asfaltere hele banestrekket, og kjøre ulike busser fra Slemdal og opp (helt opp til Tryvannstårnet og Tryvann skisenter da..)  Dermed ville vinterproblemer, svingete perronger (typisk den som har mest passasjerer) og behov for dynamisk kapasitet på spesielle dager være enkelt å få til. For prisen av nye skinnene kunne man jo nesten lagt varmekabler  på de får bakketoppene oppover bakken... Maxitaxi eller småbusser til daglig, kanskje en og annen ordinær buss i rusjtidene. Det å ha en fri kjørebane uten humper hadde jo også vært bra for sykebiler og andre utrykningskjøretøyer. For de pengene som ble lagt ned kunne vi sikkert kjøpe de beste miljøbussene og få skryt av verden for lave utslipp... Og på sikt ved spesielle anledninger kunne man også vurdert å innføre 2 felts vei opp og 2 felts vei nedover til Holmenkollen - noe resten av verden har erfaring med at bedrer "trafikkflyten" (fremmedord- se definering i Store Norske vs Wikopedia)....
Og det beste og grønneste argument; alle tusenvis av turistbusser (de kan ikke erstattes av Tbanen)  hver sommer på vei opp til norges mest besøkte turiststed, hadde hatt egne traseer, så vi arme bilister i nærområdet slapp å stange i 30 km bak store busser på de krappe svingene oppover....

Bortforklaringene på denne lørdagens samferdselfadesen fra VM arrangørene orker jeg ikke kommentere, og Ruter holder seg helt passive og rolige på en slik skammens dag... Dette er bare flaut.... når man sjekker antall kroner som er lagt ned .
Hadde Ruter allerede for 4 år siden visst at de måtte gi erstatning til alle publikummere som ikke kom seg til Holmenkollen i tide under VM, hadde de kanskje sett behovet for nytenkning innenfor sine samferdsel-sektor....men så lenge det ikke er noen konsekvenser for dårlig håndverk, manglende planlegging eller matematiske grunnkunnskaper, så vil slike fadeser fortsette i  vår kjære by! Er det ikke politikernes ansvar for å bemanne det beste teamet i de ulike etater?
Ikke ulikt det landslagstrenerne gjør med idrettsutøverne. Kanskje på tide at Fabian snakker med noen innen skiledelsen - og får hjelp til å dyrke frem en kultur for gode innovasjonsmiljøer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar