Forleden lanserte Nokia og Microsoft samarbeid som skal sikre en global muskel innen fremtidens smartphones. Aktieanalytikerne over hele verden skrek og skrellte vekk 1/5 av Nokias verdi på noen dager - rimelig dramatisk for en "hjørnestens-bedrift" i et lite land i skogholtet mellom den russiske bjørn og de norske oljefelt... (Tenk hvis det hadde vært Statoil som mistet 20% av verdien sin på et par dager?)
....men folk som har fulgt med på de ulike markedene innenfor IAI - informasjonsaksess-industrien i noen 10-år, har jo sett det samme gjenta seg før. Nokia har hatt 30-40% global markedsandel- sover noen år for lenge med hovedfokus på å spare kostnader og eie vertikaler- eller redusere risk ved å la andre produsere - mens nye store aktører innenfor tilsvarende industri får lov til å vokse...
Og plutselig, med et par kvartaler med piler i feil retning, noen feil strategi-beslutninger og ansettelse av "den store høvdings etterfølger som ingen har sett, hørt eller forstått på et par år, er Nokia kjørt litt av lasset....
Clayton Christensens disruptive teorier dreier seg ofte om en ny tjeneste eller erstatningsprodukt som produseres etter helt andre og ofte rimeligere metoder- som kommer og spiser opp eksisterende marked.
Det er litt annerledes når et mer avansert produkt (smartphones) kommer og "erstatter" ordinære mobiltelefoner. Med et får du en "datamaskin" med et verdinettverk rundt seg til nogenlunde samme kostnad. Ihvertfall når teleoperatørene velger å blåse 1-krones kampanjene i den retningen...
Så vi historien med IBM - PC - PS/2 og hvordan Compaq angrep med en Laptop-strategi?
Så vi historien med WorldPerfect som ikke klarte å svare da Microsoft for 20 år siden kom med Office-pakken?
Så vi de de tyske TV-aktørene miste noe til japanerne på 70-80 tallet?
Paralellene er mange - og historien gjentar seg alltid- bare i litt annerledes form og farge...
Problemet med Nokia er at det er en risiko for at den blinde hjelper den halte... Microsoft med Mobil7 har vel et par % markedsandel- og ligger lysåret bak Google Adroid- og Apples sine mobilplattformer.
At Nokia risikerer å miste både troverdighet og medarbeidere som er svoren Symbian-relgiøse har de sikkert kalkulert- de må jo redusere noen steder...
At vi dermed får "3-industri-grupper" som kjemper om den gylne IAI -stolen, Google, Apple og Micronokia er greit og kjent. Men hvor og hvordan blir aktøren med ansvaret for det 4 ben seende ut? For enhver trone eller stol må ha 4 ben for å være stabil, robust og lønnsom for sine brukere. Ingen stol-design med 3 ben har overlevd særlig lenge....
Det er ikke så mange store globale aktører igjen som har forutsetninger til å fylle en stor rolle sammen med SonyEriksson. Og en hel IAI med 3 stolben er det altfor lett for "stolen" å rase sammen hvis brukerne setter seg for hard (eller danser på stolen) på den....
Er det aktører fra mediaindustrien på vei inn i ballrommet- eller kommer en sprek 100-åring tilbake i manesjen igjen? Redningen for Nokia (eller Micronokia) blir at det kommer enda en ny aktør inn og dyrker opp en større totalkake .... som gjør at de kan ekspandere seg ut av helvetes posisjon !
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar