onsdag 9. desember 2009

Hva er det de egentlig lover i Hopenhagen?

Det er uten tvil viktig med internasjonale forhandlinger som Klima09 i København. Selve forhandlingsspillet og taktikk fra I og U og A og B land gir innsikt og refleksjon på resurssbruk i poliorga-snakketøyet!

Det som ville vært aller best og riktigst hadde vært å startet møtet med en opplisting av alle lovnader og mål hvert land forpliktet seg til under Kyoto konferansen, og vist resultatene oppnådd iforhold.

Som vanlig i næringslivet; leverer du ikke det du lover, så må du ta konsekvensen. Om det er penger, tøffere krav, miste posisjon i Gxx sammenheng, burde vært avtalt allerede under Kyoto. (naturlig å strekke mål lengre enn hva som er vanlig i børsnoterte selskaper) Det er ikke nok å "skylde på presidenten for 4 perioder tilbake" at han lovte for mye.. det er mere kontinuitet i verdens regimer tross alt!
Kommer det mål som strekker seg frem mot år 2020-2050 så blir det bare blabla i skodden. Noe konkret, målbart og over MFM må på bordet, med avtalte konsekvenser som gjør at forpliktende bidrag til regnskogbevaring, andel fornybar energibruk etc blir lagt på bordet - fra alle land!

La oss håpe det er mulig å få til noe. Og at ikke resultatet bare blir at det skal være grønne skoger for dyreriket.. Jeg kjører 80.000km mindre med bil iår enn ifjor, så da er jeg på "grønne personlige plusssiden"!!! Men hvordan jeg skal redusere gode biffer og rødvin (det er kun økologisk laget i min kjeller) fra prompete gammle kuer, vettda pokker jeg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar