Det er så lett å forbinde facebook og andre sosiale web-steder som generelle digitale treffsteder for privatpersoner. Men fremover vil metodikken og prinsippene rundt disse, påvirke mange hundre ulike yrkesgrupper - formellt og uformellt satt sammen. Og vi vil få en kraftig oppblomstring av nye grupper/steder/digitale samfunn.
Jeg skal ikke lage sosiologi-utredning her. Men noen yrkesgrupper viser vei,og får opp nye arenaer raskere enn andre, slik svenske tannleger gjør. Her utveksler en hel profesjon faglig og sosialt innhold. Må jo være ideelt for en yrkesgruppe som sitter på sine små steder rundt i hele landet hele dagen...
http://itivarden.idg.se/2.2898/1.279673/facebook-for-tandlakare-ger-battre-vard
Om de 40.000 lærere i norske skole hadde etablert "Det norske åpne lærerværelset", hvor mattelærere i finnmark og agder kunne rådført hverandre om hvordan x og y kan formidles bedre til de håpefulle... tenk så bra! For den enkelte, for skolen og for samfunnet!
Men når rapporten som Kristin Halvorsen fikk denne uken viser at lærere bruker for lite tid til undervisning og for mye til andre ting, så kan jeg se hindringer og ny type motstand blandt lærere for å etablere en slik digital arena...
Tross alt er lærere vant til å bruke "arbeidstiden" til etterutdanning og andre jobbrelaterte aktiviteter. Kveld = privattid!
Det er kanskje her vi ser den store utfordringen for å styrke kunnskapsnorge.... Du har som person et egenansvar for oppdatere, engasjere og orientere deg selv mot fremtiden. Det krever helhjertet innsats hele døgnet - hele året - hele livet! Og kan nok ikke delegeres eller betales av andre enn deg selv!
Sosiale medier og de nye digitale plattformer gir mulighet for egenutvikling helt tids- og sted uavhengig! Det er jo en unik mulighet for genuine fremtidsorienterte norske lærere å ta initiativ til å skape selv en ny, åpen digital sosial plattform...
Tips; Ikke vent med at Kunnskapsdepartementet bevilger budsjett til "ny mastodontportal" - ta initiativ selv - ut ifra din egeninteresse og lyst til å bli bedre lærer!
fredag 18. desember 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar