onsdag 30. mars 2011

Bloggen er nede grunnet signalfeil......

Så  har det vi ikke tror skal hende, hendt igjen. Mer enn 6 timers stans i all togtrafikk rundt Oslo, og men masse folk i "kommunikasjonsstaben" til JBV og NSB snakker innøvde formuleringer, så  rister en million nordmenn på hodet og lurer på hva samferdselsminister Kleppa skal si denne gangen. Enda flere "vi må bli bedre til å informere" eller "det blir bedre til neste år når vi har skiftet signalanlegget" !

Det er slutt på å troverdighet langt innover i både faglige og politiske korridorer. Folk som gjentatte ganger står maktesløse ¨på perrongen og venter på toget som aldri kommer" føler seg lurt. 

Denne bloggen er laget på en bærbar computer, over et bredbåndsnett. Det hender at både HP og Telenor svikter meg, men da tar jeg frem min ekstra PC - den alltid sikre Thinkpad som "aldri" svikter sålenge jeg husker passordet, og skrur på ICE nettverket også. Litt sløvere responstider,, men jeg klarer da alltid å skrive mine blogginnlegg og lese mine mail selv om "hovedsignalet" er borte.

Ingen ingenør skal fortelle meg at det er andre prinsipper som må herske innen samferdselsektoren. Problemet er nok at det er ingenører som stiller kontrollspørsmålene til andre ingenører - mens man kanskje skulle spørre en matematiker, geoplog  eller biolog om risiko for kollaps når man planlegger infrastruktur. Organisasjons-redudans heter det!
Rotter liker kabler, og kulverter åpnes av frost..... så da er det fint at det henger noe i taket også som kan kobles inn! Teknisk redudans heter det.
Eller kanskje det er FOR mange tog som skal presses igjennom oslo-tunnellen?
Østfoldbanen som stanset på sjøsiden av Østbanen var rimelig pålitelig på tiden i alle år. Burde relanseres?     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar