søndag 13. mars 2011

Spis den innvendige del av nøkkelhullet !

Forleden lanserte den Norske stat "nasjonalbrandet sunn spisefornuft" og går med dette nye veier inn for påvirke vår helse og matvaner!
At godt kosthold er bra for hver av oss, er åpenbart. Om det er industrien eller forbrukerne som skal styres og påvirkes, er jeg ikke sikker på. Men GK har vel fortalt den offentlige oppdragsgiveren at det er viktig å påvirke forbrukeren for å endre industrien... istedet for å ta en telefon til Landbruksminster Bekk og Sigbjørn Johnsen på konferansetelefon samtidig!!!
At Nøkkelhull-brandet mat i butikkhyllene vil få samme effekt som samvirkelaget/Coops "hvite label" eller svane-standarder er jeg ganske sikker på. Marginal effekt!  

Jens Pigenes har skrevet en kronikk i Aftenposten  om dette paradokset som er bra.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4057727.ece

Selv ser jeg det beste poenget å skjære tynnere av osten, eller spise bare nøkkelhullet, ikke spise alt rundt som viktig leveregel. Uten at jeg vel egentlig er så flink til det.... Jeg må jo stole på at de ordinære varene jeg handler inn til daglig er rimelig sunne, og at mangfold og "5 om dagen" gjør at jeg får et bra næringsinntak.
Nå har jeg jo også lært meg at salt og vanninnsprøyting av kjøtt og kylling er fy - og at det er bedre smak i landkyllinger fra frankrike enn filet-frossne kyllinger som aldri har trukket frisk luft. Det betaler jeg gjerne "dobbel pris" for, hva nå¨det er. Det viktigste forbrukerne kan gjøre er å fravelge ekkel industri-produsert mat - men det er lettere sagt enn gjort - selv om snart alt har ulike "merker" på..

Jeg vet ikke om det er mye sunnere å spise nøkkelhull-merket grandiosa vs standard gradiosa, men jeg vil tro at den koster mer enn 50% også neste år. Ingen skal tro at bransjen ikke benytter denne muligheten til å lansere, relansere og maksimere "same shit new wrapping" også over tid. Helseproblemet er ikke en pizza i kosten av og til, men når den dominerer 6 dager i uken - og den 7 middagen blir grillburger!
Og at bredden av produksjon og utbud er bokstavelig en ren "farse" !!

Jeg tror at fisk, grønt, frukt, fugl og avogtil kjøtt er bra, merket eller ikke. Drikke en smoothe eller glass vann før middag og klare meg med en posjon istedet for 2 er også et godt tips bak mitt egen øre.... som hender at jeg hører på!

Da Samvirke/Coop lanserte "hvite label" for 30 år siden, hevdet de at det reduserte prisen på alle varene med 20-40%. Det tok et år før alle forsto at prisene lå noen få% under standardpris, men grunnet "egenproduksjon" eller at de ikke ødela brandede internasjonale merker, kunne det brukes som "lokkemiddler" med 10-20-30% røverkjøp på. Det ble jo raskt et rent merkevare-produkt tuftet som "motstrøms-prinsippet" til Unilever og Lilleborgs forargelse.

På meg virker det som denne gangen at staten har hjulpet matindustribransjen med motsatt, nemlig å kunne løfte prisnivået opp 10-30% med en ganske hullete "svane -white-helse-økologisk" etikett på de snart 80% av vareutvalget som er bra å spise.... i passe porsjoner og med litt variasjon. De som tror at litt lanserings-kampanje-tilbud på nøkkelhull-produkter vil vedvare, kan lese denne bloggen igjen på sensommeren!
Var problemet som den norske stat stod overfor så enkel at de ikke kunne skru opp sukker- eller fett-avgiftene på det som er usunt ytterligere, og på en smart måte enten få vridd matproduksjonen til sunnere total-retning, samtidig som de fikk opp merverdiavgiften i kronebeløp opp til den tidligere "25%" nivået?

Jeg lurer på om jeg skal starte å produsere mine egne kyllinger på verandaen her på Røa snart - og se på deres glade gakking gjennom mitt eget nøkkelhull. Bare noen ikke kommer med pålegg om at man kun får lov til å spise mat med nøkkelhull-etikett på da... --))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar